Litteratur till grundkursen i Lund

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Marshall
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 dec 2014, 18:44

Litteratur till grundkursen i Lund

Inlägg av Marshall »

Hej, har nyligen blivit antagen till utbildningen i Lund, och börjat titta runt på kursuppläggen för T1. Hittar ingen litteraturlista för grundkursen på hemsidan. Någon som kan tipsa om vilka böcker man ska satsa på? Finns det förresten gamla tentor för grundkursen tillgängliga någonstans?
lundafadder

Litteratur till grundkursen

Inlägg av lundafadder »

Lugna dig, du får all info när skolan börjar. Grattis till antagningen, hoppas du kommer trivas här i Lund!
Gäst

Litteratur till grundkursen

Inlägg av Gäst »

http://www.med.lu.se/laekarutbildning/t ... litteratur

Marieb och en av cellbiologiböckerna (eventuellt imonologi) räcker dock för första terminen.
Ventriculus

Litteratur till grundkursen

Inlägg av Ventriculus »

Hej!
Hur står sig Boron vs Marieb? Har Boron sedan tidigare studier.
Marshall
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 dec 2014, 18:44

Litteratur till grundkursen

Inlägg av Marshall »

Jo, jag förstår att infon kommer vid terminsstart, men då jag är ledig nu har jag tid att skaffa mig en liten överblick och ev fynda böcker på blocket. Tack, det känns fantastiskt.

Tack för länk till listan, ett smärre bibliotek...

Brukar det finnas köp- och säljlappar för kurslit någonstans på BMC eller är det blocket som gäller?
lundafadder

Litteratur till grundkursen

Inlägg av lundafadder »

Det kommer anordnas en bokbytardag i brjan av terminen där du kan köpa böcker av äldrekursare till ett bra pris. Det sälja även billiga böcjer i facebook-gruppen för läkarprogrammets köp och sälj kurslitteratur. Litteraturlistan är som sagt enorm så mitt bästa tips är att vänta till studiestart för att få en bättre uppfattning av vad du faktiskt behöver och att få en chans att bläddra i böckerna innan du köper dem.
anony

Litteratur till grundkursen

Inlägg av anony »

Skippa Marieb. Jag köpte den, läste ett kapitel och insåg hur dålig den är och har inte rört den mer. Alldeles för grund, och de kommer aldrig till saken. Det finns betydligt bättre resurser på t.ex. youtube för det lilla man ska lära sig under grundkursen. Jag säger lite eftersom hela kursen går ut på att ytligt tangera det man ska läsa senare. Slöseri på tid enligt mig, ryktet säger att de kanske kommer skippa den i framtiden, och istället ha mer tid till cellbiologi eller annat.

Infon man får vid kursstart är ganska intetsägande. De kommer bara säga att de rekommenderar ett par olika böcker (de som står i listan), ofta en som är lite mer djupgående än de andra. Grundkursen handlar mest om att de som vill ska kunna leka av sig, och komma in i studierna på högskolenivå. Föreläsningar och wikipedia räcker mer än väl för grundkursen. När du väl kommer till cellbiologin tycker jag att du ska försöka hitta gratisversioner på internet av samtliga böcker (gör inget om det är äldre upplagor de lagt ut) och läs lite i dem tills du hittar en som passar dig. Jag gjorde t.ex. misstaget att inte kolla Stryers förren i slutet av cellbiologin. Fantastisk bok. Andra älskade Essentials of Cell Biology, som jag hatade
(för grund), så det är väldigt olika.

Gamla tentor finns på utbildningens intranät, libguide, som ni kommer få information om redan på första dagen. Alla föreläsningar läggs ut där med.

Det finns även en facebookgrupp för försäljning av kurslitteratur som det säkert kommer snackas om.

Lycka till, och lyssna inte för mycket på äldrekursare innan du vet hur pass cyniska de är. Jag drar öronen åt mig så fort jag hör någon vara allt för positiv till allt. Speciellt angående T2, men det får du se när du kommer dit. ;)
Marshall
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 dec 2014, 18:44

Litteratur till grundkursen

Inlägg av Marshall »

Tack för svar båda två!
Skriv svar