Kurslitteratur t1

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
lundastudent

Kurslitteratur t1

Inlägg av lundastudent »

Hej,

Denna frågan är mest riktad till att nyantagna studenter i Lund men äldre kursare får också gärna svara. När börjar det bli dags att skaffa böcker till Studierna. Jag har inte köpt några ännu men undrar om det finns någon som redan har det. Är det bättre att vänta tills man har börjat kanske?
Det finns ju en lista på Lunds universitets hemsida men förslag på olika böcker. Jag undrar då vilka böcker som ni hade tänkt köpa :)

Tack på förhand!
knopp

Re: Kurslitteratur t1

Inlägg av knopp »

Hej!

Jag hade rätt dåligt med pengar och köpte således inte en enda bok första terminen. Finns ett utmärkt bibliotek på BMC där du kan låna allt du behöver om du bara är lite knipslug och skyndar dig dit innan dina kursare. Om du ändå vill köpa litteratur så är Marieb och Molecular biology of the cell (eller den lättare varianten Essentials) centrala.
jompa

Re: Kurslitteratur t1

Inlägg av jompa »

Köp inga böcker utan att ha tittat i dem först. Mycket finns gratis på internet i form av e-böcker, om än i lite äldre utgåvor. Många kommer att rekommendera Marieb's Human Anatomy & Physiology - skippa den. Den är inte speciellt användbar under första terminen. Jag har knappt öppnat min. Du kan alltid köpa den senare / låna den.

Under grundkursen räcker egentligen internet och föreläsningar som resurs. Man går ändå inte in på någon djupare detalj i något av PBL-fallen som man stöter på.

Under cellbiologin skaffade vissa Charlotte Erlanson-Albertson "Cellbiologi", och de tyckte om den. Den enda invändningen var väl att den var lite väl översiktlig ibland. Men med tanke på att Charlotte håller i en stor del av undervisningen av metabolismavsnitten, är det knappast ett dåligt val av bok.

Annars fastnade jag (alldeles för sent) för Lubert Stryer's Biochemistry, som på ett väldigt bra sätt balanserar detaljer med övergriplighet. Bästa boken när det gäller sammanfattningar av kapitel.

Essentials var lite för "lite" för mig. Jag gillar att djupdyka för förståelsens skull. The Cell är ganska bra (finns gratis som e-bok via universitetet), och man klarar sig bra på den. Annars är internet bra att använda sig av. Det finns mycket bra på youtube, som t.ex;

Dr Najeeb
Armando Hasudungan
Handwritten Tutorials
cashflow

Re: Kurslitteratur t1

Inlägg av cashflow »

Jag har precis läst t1 vid lund och instämmer helt med jompa
Skriv svar