Byte från Karolinska Institutet till Lunds Universitet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
chocolatecake
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 apr 2008, 20:06

Byte från Karolinska Institutet till Lunds Universitet

Inlägg av chocolatecake »

Söker i höst till KI (läkarlinjen) och hoppas jag kan börja där :-) Men nu pratar maken om att flytta till Växjö nästa år.... Är det alls möjligt att byta från KI till Lund efter ett år eller blir det att söka på nytt?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Från KI till Lund?

Inlägg av Nils »

chocolatecake skrev:Söker i höst till KI (läkarlinjen) och hoppas jag kan börja där :-) Men nu pratar maken om att flytta till Växjö nästa år.... Är det alls möjligt att byta från KI till Lund efter ett år eller blir det att söka på nytt?
Du kan bli antagen den vanliga vägen och sedan ansöka om tillgodoräknande för att bli uppflyttad till senare termin - men var beredd på att du kan få "backa ner" en termin jämfört med var du befann dig vid KI.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Från KI till Lund?

Inlägg av Bernardo »

Choclatecake: Vilken kvot söker du till på KI om du "räknar med" att få börja där ? :o Låter som en bra kvot. PIL eller ?
chocolatecake
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 apr 2008, 20:06

Re: Från KI till Lund?

Inlägg av chocolatecake »

Haha, neeej då, räknar inte med det som säkert alls. Bara funderar över olika alternativ OM jag kommer in och OM vi skulle flytta. Sålunda, inget säkert alls, varken det ena eller det andra tyvärr :-)
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Från KI till Lund?

Inlägg av Bernardo »

Alltås jag är ju helt knasig. Du har ju överhuvudtaget inte skrivit att du räknar med att få börja, jag måste verkligen ta mig samman. Ber så hemskt mycket om ursäkt.
Sir E Torp
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 jul 2008, 00:14

Byte av studieort? KI till Lund

Inlägg av Sir E Torp »

Om man kommit in på KI, kan man senare efter 1-2 terminer (eller möjligen längre fram i utbildningen), byta till Lund?

Vilka studieorter kan man byta emellan?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Byte av studieort?

Inlägg av Nils »

Man kan byta mellan alla studieorter men det sker i konkurrens om ett väldigt litet antal platser och det är inte säkert att man kan tillgodoräkna sig lika många kurspoäng som man har läst - olika program har lite olika tillfällen för de olika ämnena under utbildningen. På vissa orter kan man inte göra ett direkt byte utan man måste istället först bli antagen den vanliga vägen och sedan försöka tillgodoräkna sig kurser (istället för ett direkt byte till samma termin).
ankan
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 okt 2008, 18:27

Re: Byte av studieort?

Inlägg av ankan »

någon som har koll på mellan vilka orter det är lättast att byta? och efter vilken termin?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Byte av studieort?

Inlägg av Nils »

ankan skrev:någon som har koll på mellan vilka orter det är lättast att byta? och efter vilken termin?
Som regel bör det vara lättast att byta (i bemärkelsen "mest täckande tillgodoräkning") vid gränsen mellan de prekliniska och kliniska terminerna. Utbildningarna är dock ofta uppdelade i mindre block som omfattar några terminer vardera och ett byte blir antagligen lättare ifall man inte gör det mitt i ett sådant block.

Det borde gå att skapa sig en bild av hur eventuella block är indelade ifall man utgår ifrån utbildningarnas översikter över kurserna i utbildningen.
http://läkarstudent.se/lakarprogram.html
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Byte från Karolinska Institutet

Inlägg av Nils »

En diskussion om PBL flyttades till en egen tråd här:
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?t=4159

/ Moderator
Skriv svar