Lund - arbeta vid sidan om preklin

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Laudrup

Lund - arbeta vid sidan om preklin

Inlägg av Laudrup »

Hej!

Det finns säkert en sådan här tråd men är ute efter uppdaterad och specifik fakta för just Lunds läkarutbildning.

Hur upplever ni det som studerar preklin terminerna;

Hur många dagar är ni på Universitetet per vecka?
Har ni arbetat vid sidan av studierna något?

Jag har ett arbete som jag kan styra till stor del själv till efter skoldagarna/ helgerna så jag är sugen på att bibehålla det nu även under de 2-3 första terminerna av läkarprogrammet.

Jag har varit inne och kollat på schema osv på LU s hemsida och då ter det sig som att man är på plats ca 4 dagar/ vecka men samtidigt finns det säkert en del onödiga föreläsningar som man kan läsa in själv.

Någon som har någon erfarenhet?

Stort tack!
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Lund - arbeta vid sidan om preklin

Inlägg av Wiiizzy »

Självklart är det lite individuellt hur mycket tid man måste lägga på plugget. Mängden obligatoriska moment framgår av schemat. Och som du säger så kan man självklart skippa föreläsningar. I min mening är dock föreläsningarna oftast givande.

För att besvara frågan, nej jag har inte jobbat under terminerna. Jag vill dock mena att det har funnits utrymme för det, men då hade det mer blivit på bekostnad av fritiden än plugget. Även detta är ju individuellt, hur mycket av dygnets timmar man kan tänka sig att spendera på plugg och jobb.

Jag tycker definitivt att du bör testa att behålla jobbet om du vill det. Testa och känn efter helt enkelt. Grundkursen är den minst krävande kursen så om det inte funkar under den bör du överväga att släppa jobbet. Generellt gäller att det blir mer plugg desto högre termin, så passa på att göra annat som att jobba eller bli aktiv i studentlivet tidigt under utbildningen!
Laudrup

Re: Lund - arbeta vid sidan om preklin

Inlägg av Laudrup »

Stort tack för svar!=)
Student-LU

Re: Lund - arbeta vid sidan om preklin

Inlägg av Student-LU »

Jag går termin 2 i lund och har jobbat både under T1 och T2 utan problem (än så länge).
Många veckor har vi inte mer än 2 dagar obligatoriskt i skolan, men på schemat ser det mer ut då det är labbar som ska göras men man gör dem bara en gång - sen ska övriga 10 grupper också göra labben och då är man själv ledig.

För mig fungerar det än så länge, men ett fåtal gånger har föreläsare bytt tid och dag på en föreläsning väldigt sent vilket lett till att jag missat hela eller delar av föreläsningen - vilket för det mesta är lugna puckar, men det är tråkigt när det är en den enda föreläsningen som handlar om veckans studiemål/kursmål.

Kan tillägga att jag inte har som mål att få alla rätt på tentan, men jag tror att jag kunnat jobba som jag gör och ändå lyckats med det om det var något jag var ute efter.
Student-LU

Re: Lund - arbeta vid sidan om preklin

Inlägg av Student-LU »

Kom på att det kunde vara bra att nämna hur mycket jag jobbar:
väldigt olika, bokar in mina arbetspass månaden innan och stämmer av med skolschemat efter vilka dagar vi är lediga. Jobbar inga lördagar eller söndagar och oftast inte fredagar (jag hade alltså kunnat jobba mer om jag inte prioriterat min fritid så högt). Jobbar runt 20-50h per månad.
Laudrup

Re: Lund - arbeta vid sidan om preklin

Inlägg av Laudrup »

Vill bara följa upp efter T1, det går utmärkt att arbeta vid sidan om första terminen. Jag studerade inte alls under helgerna utan veckorna räckte bra till. Med något undantag innan tentorna. :tummeupp:
Skriv svar