Byte från Göteborgs Universitet till Lunds Universitet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Safari

Byte från Göteborgs Universitet till Lunds Universitet

Inlägg av Safari »

Hej,

Jag har prioriterat Lund som förstahandsval men eftersom jag inte lyckades höja mitt betyg
i musik pga tidsbrist :doh: söker jag med 22,42+1,6 i B2. Nu verkar det relativt säkert med dessa meriter att komma in i Linköping och eventuellt Göteborg denna höst. Därför undrar jag om någon har erfarenhet av byte från lkpg/gbg till Lund efter en eller två terminer? Siktar på att söka in i januari om jag inte kommer in i Lund denna höst och försöka tillgodoräkna mig det som går. :glad:
lundlkr

Re: Byte från Lkpg/GBG till Lund

Inlägg av lundlkr »

Skulle rekommendera dig att försöka komma in i gbg i och med att då bör du kunna tillgodoräkna dig maximalt med veckor. Är ganska säker på att gbg kör cellbiologi T1 såsom Lund men är lite osäker om linköping. Försök med att kolla kursplaner för T1 i respektive lärosäte och bestäm sedan. Lycka till :)
Safari

Re: Byte från Lkpg/GBG till Lund

Inlägg av Safari »

Hej,

Tack før infon. :glad:
LillaP

Byte Göteborg till Lund

Inlägg av LillaP »

Hej!

Jag pluggar T1 i Göteborg men funderar på att byta till Lund nu till våren. Har alltså sökt in. Undrar om någon har tidigare erfarenhet av detta och vet om man får tillgodoräkna sig något alls? antar att jag får börja på T1. Om man bytar till hösten istället och då har gått 2 terminer i Lund, får man då börja om på termin 1 igen fast man egentligen skulle börjat termin 3 i Göteborg?

Tacksam för svar!! :)
Lilla P

Re: Byte Göteborg till Lund

Inlägg av Lilla P »

Menade gått 2 terminer i GÖTEBORG (inte Lund som jag skrev) *
Gäst

Re: Byte Göteborg till Lund

Inlägg av Gäst »

Hej LillaP!

Jag vet inte om det här är till någon större hjälp. Jag jobbar själv på att flytta från Göteborg till Lund. Både i Lund och Göteborg läser man Cellbiologi första terminen, men i Lund innefattar kursen även metabolism (exempelvis citronsyracykeln och cellandning), vilket man inte läser i Göteborg förrän på Fysiologikursen på termin 2-3. Utöver det är Översikt anatomi, vävnad, cell och Grundkursen i Lund inte precis lika och det samma gäller Lunds motsvarighet till TYK A: Professionell utveckling 1.

Det är möjligt att du kan få tillgodoräkna dig ändå, med kompletteringar, så du kan ju ansöka om tillgodoräkning om du kommer in och se vad som händer.

Om du vill veta mer om vad som ingår i det olika terminerna i Lund skulle jag titta på kursplanerna http://www.med.lu.se/laekarutbildning/o ... kursplaner och jämföra dem med Göteborgs kursplaner som du hittar på GUL.
Gäst

Re: Byte Göteborg till Lund

Inlägg av Gäst »

Och jag tror inte att du skulle få tillgodoräkna dig något mer om du har gått 2 terminer i Göteborg istället för en.
Steep00
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 jan 2014, 16:24

Göteborg -> Lund?

Inlägg av Steep00 »

Jag planerar att läsa en termin i GBG och sedan söka in till Lund. Går det att tillgodoräkna sig den terminen man har läst eller har man förlorat allt och måste börja om?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Göteborg -> Lund?

Inlägg av Nils »

Vad ingår i termin 1 i Göteborg?
Bytes student

Re: Göteborg -> Lund?

Inlägg av Bytes student »

Hej,

Jag har själv bytt från Göteborg till Lund och fick hoppa ner en termin. För att du inte ska förlora tid och pengar rekommenderar jag dig att börja direkt i Lund, då du ändå måste söka om på nytt för att komma in i Lund i höst. :)
Skriv svar