Byte från Umeå Universitet till Lunds Universitet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gustaf90

Byte från Umeå Universitet till Lunds Universitet

Inlägg av Gustaf90 »

Som rubriken lyder, jag ska själv försöka byta från Umeå till Lund nu till hösten, blev precis antagen till Lund.
De tre första terminerna stämmer väldigt bra överens mellan lärosätena och jag tänkte försöka hugga en bostad redan nu. Vad tror ni om mitt läge? Hur många poäng kan tänkas behövas kompletteras om ens några? Brukar det vara lätt att genomföra ett byte när det gäller kompletteringar osv?


Tack på förhand, Gustaf
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Någon med erfarenhet av byte till Lund?

Inlägg av Nils »

Stämmer de väldigt bra överens så bör det bara röra sig om enskilda moment som kan kompletteras parallellt med termin 4, dock särskilt från grundkursen som kanske inte kan tillgodoräknas i sin helhet.

Det kan också vara stor konkurrens om de enskilda lediga platserna.

De lokala studievägledarna kan ge säkrare och bättre information.
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Mina erfarenheter av byte från Umeå till Lund

Inlägg av johanni »

Jag har precis genomfört ett lyckat byte från Umeå till Lund och tänkte att det därför är lämpligt att jag delar med mig av mina erfarenheter kring detta under denna tråd.

Jag blev antagen via VHS till Lund efter avslutad termin 2 i Umeå och hoppades därför få påbörja termin 3 i Lund, vilket visade sig fungera bra med endast några få kompletteringsmoment knappt värda att nämna.

Till att börja med tog jag kontakt med studievägledaren, och detta i början av sommaren strax innan antagningsbeskedet kommit. Denne var mycket tillmötesgående och skickade över dokument till mig där studiemålen skulle jämföras mellan Umeå och Lund. Samtliga mål för kurserna från termin 1 och 2 jämfördes, noggrannhet visade sig vara av betydelse och jag hänvisade också flitigt till kurslitteraturen. Jag försökte även tillgodoräkna mig så mycket det gick från Lunds termin 3 (vilket inte var möjligt, lite svårt att tillgodoräkna sig MER än vad man faktiskt har läst skulle jag tro). Efter att antagningsbeskedet kommit så dröjde det fram tills den 27:e augusti innan jag fick besked om plats på termin 3. Att få plats på aktuell termin kan man nog faktiskt räkna med, då det i regel sker mer avhopp än "påhopp", i alla fall vad gäller de lärosäten som inte har direktöverflyttning (vilket jag har förstått nyttjas friskt av Polen-studenter vilket leder till konkurrens om platserna på aktuell termin). Direktöverflyttning är ännu inte möjligt i Lund (på gott och ont), nytt beslut kring detta fattas våren 2013.

Med tanke på hur kurserna är placerade i Umeå och Lund så tror jag inte att det är några problem att genomföra ett lyckat byte efter termin 3 heller, då vi i Lund läser kursen "Homeostas" under termin 3 vilken omfattar i princip samma saker som Umeås OSOF-kurs omfattar, vilket får mig att tro att kompletteringarna borde bli lindriga. Vad jag har hört så är även Uppsala väldigt lämpligt att byta till efter avslutad termin 3 i Umeå, då ska kompletteringarna där vara ganska lindriga. (Empezar har skrivit en tråd om byte från Umeå till Uppsala på HP-guiden) :tummeupp:

Är det någon som har frågor kring byte från Umeå till Lund så är det bara att dra iväg ett PM till mig. Lycka till!
gaga

Byta från Umeå till Lund efter t1?

Inlägg av gaga »

Hej!
Jag undrar om någon vet hur det är mellan byte från Umeå till Lund efter t1?
Säg att jag kommer in till våren i lund efter att ha läst första terminen i Umeå.
Som jag ser så läser Lund också cellbiologi första terminen fast inte riktigt lika omfattande.
Deras introkurs är större men inte kan man väl bli nekad att få hoppa över t1 om man har läst 27 poäng cellbiologi i Umeå för att man inte har läst Lunds introkurs?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Byta från Umeå till Lund efter t1?

Inlägg av Nils »

Jag tror inte det går att hoppa över introkursen men eventuellt kan du göra bort den parallellt med T2 - den är inte särskilt tung.
Marie

Byte från Umeå Universitet till Lunds Universitet

Inlägg av Marie »

Hej
Jag undrar hur det går om man byter efter T6 från Umeå till Lund, måste man göra examensarbetet och sedan börja på T7 eller behöver man inte göra det?
Kim1

Byte från Umeå till Lund efter Termin 5

Inlägg av Kim1 »

Hej!
Finns det någon som har bytt universitet efter termin 5 från Umeå till Lund? Måste man gå om termin 5? Kan man göra examensarbetet samtidigt som man går termin 6?
marie

Byte från Umeå Universitet till Lunds Universitet

Inlägg av marie »

Hej igen!
Skulle någon kunna svara på min fråga om ni vet. Jag ska byta universitet från Umeå till Lund efter termin 6 och undrar hur det går, måste man göra examensarbetet och sedan börja på T7 eller behöver man inte göra det?
Tack
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Byte från Umeå Universitet till Lunds Universitet

Inlägg av Nils »

Hej Marie!
Om du inte har gjort examensarbetet (30 hp) så innebär det bara att du inte kan tillgodoräkna dig Lunds examensarbete som kommer på termin 10. Den som däremot redan har gjort sitt examensarbete skulle ha möjlighet att tillgodoräkna sig examensarbetets termin i Lund (och sedan hoppa över den när denne kommer fram till den).

Besvarade detta ditt frågetecken? :)
gast

Tillgodoräknande Lund

Inlägg av gast »

Hej
Undrar om någon har bytt universitet från Umeå till Lund och fått tillgodoräkna tidigare kurs? Hur har det gått? Undrar också om någon har tidigare fyllt i blanketten om tillgodoräknande och hur har ni gjort?

MVH
Skriv svar