Byte från Örebro Universitet till Göteborgs Universitet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gäst

Byte från Örebro Universitet till Göteborgs Universitet

Inlägg av Gäst »

Hej jag är antagen till läkarprogrammet i örebro. Jag ville gärna komma in på läkarlinjen i Göteborg då jag bor där. Just nu är jag reserv 10 biex och reser 14 i b1 jag har ingen aning hur stor mina chanser är. Men hur vanligt är det med byte av studieort ? Och efter vilken termin kan man byta studieort ? Jag har hört att det är nästan omöjligt...
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

byte av studieort

Inlägg av Tesla »

Att byta studieort är absolut inte omöjligt men det resulterar oftast i att man "förlorar" en termin. De tillfällen som är smidigast att byta under beror på vilka lärosäten en önskar byta mellan. Mellan preklin och kliniska har jag uppfattat det som att det är som smidigast, dvs. du kan i vissa fall byta utan att behöva komplettera/gå om någonting.

För att kunna byta krävs det att man söker den vanliga vägen och blir antagen för att sedan tillgodoräkna sig. Det sker alltså inte några direkta byten studenter emellan eller liknande. Angående dina chanser till antagning bedömer jag dem som goda då det har räckt de senaste terminerna. Men sannolikt är nog att du isåfall blir uppringd efter kursstart.

Tesla
Gäst

Byte från Örebro Universitet till Göteborgs Universitet

Inlägg av Gäst »

Ok då får jag hoppas på att jag kommer in annars måste jag vänta till nästa vår. För tror inte jag kommer in till höst, men tar jag någon annan persons plats då??. Hursomhelst om jag flyttar till örebro så måste jag skaffa mig bostad vilket jag inte har lyckats göra ännu ska jag vänta eller hur ska jag göra tycker du ?
jhangir001
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 apr 2016, 14:05

Byta lärosäte

Inlägg av jhangir001 »

Hej! Min plan är att komma in på läkarprogrammet i Göteborgsuniversitet. Ifall jag inte kommer in så har jag Örebro som plan B. Jag har hört om folk som har bytt skola efter en termin och då är min fråga hur troligt är det att man får göra det?

Jag vore väldigt tacksam om någon svarar.
gast

Byta lärosäte

Inlägg av gast »

Det går inte att byta utan att du först har "kommit in" till den utbildningen du vill byta till. Efter det tillgodoräknar man eventuella poäng från tidigare utbildning man bytt från.
Eli

Byta lärosäte

Inlägg av Eli »

Men det är ju oftast lättare att komma in på vårterminen än höstterminen, så det kanske är större chans att komma in då. Hur det är med att tillgodoräkna sig kurser i Göteborg när man läst en termin i Örebro vet jag dock inte. Tror inte man kan tillgodoräkna sig allt för upplägget är lite annorlunda vad gäller kurser, men hur mycket kan jag inte svara på.
jhangir001
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 apr 2016, 14:05

Byta lärosäte

Inlägg av jhangir001 »

Tack så mycket för snabb respons. Om jag förstår rätt så kan jag inte byta från läkarprogrammet örebro till läkarprogrammet Göteborg typ efter en termin utan jag måste komma in på läkarprgrammet Göteborg med hjälp av högskoleprovet eller gymnasiebetyg. Stämmer det?
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Byta lärosäte

Inlägg av Hakke1 »

Stämmer utmärkt jhangir001! Du måste söka om till det nya lärosätet och sedan ansöka om att tillgodoräkna moment. Majoriteten behöver hoppa ner en termin på det nya lärosätet, ibland två.
Gast12

Byte från Örebro Universitet till Göteborgs Universitet

Inlägg av Gast12 »

Hej,

Om du vill flytta på dig under den prekliniska delen så behöver tyvärr söka in igen via antagning.se och sedan tillgodoräkna dig de kurser/terminer du läst. Men GU har även en antagning till senare del av utbildningen men det gäller endast specifika terminer, termin 5,7 och 9. Konkurrensen om dessa platser är oerhört hög och antalet platser kan variera. Dessutom finns det en rangordning där elever med barn under 18 år bokförda i samma län får förträde.

Samira
hejhej

Tillgodoräkna Örebro till Göteborg/Lund

Inlägg av hejhej »

Hej och god fortsättning! :ler:

Har någon här (eller någon ni känner) läst 3 eller 4 terminer i Örebro och tillgodoräknat sig dessa och börjat i Göteborg/Lund? Isåfall vilken termin har man då kunnat börja? Har jämfört kursplanerna en del men undrar hur de som bestämmer har valt att besluta hur mycket som kan tillgodoräknas, tidigare.

Tack på förhand :glad:
Skriv svar