Användande av dator

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
JGast

Användande av dator

Inlägg av JGast »

Hej,

jag undrar lite kring hur ni som studerar vid GU upplever datoranvändandet. Bör man ha tillgång till bärbar dator, så att man kan ha med sig den under dagen? Hur stor del av föreläsningsdeltagarna antecknar på dator?

Jag skulle uppskatta om någon med erfarenhet från GU:s läkarprogram vill dela med sig av sin erfarenhet angående detta.
Anonym

Användande av dator

Inlägg av Anonym »

Skulle uppskatta det till att ca 1/4 använder dator under föreläsningar.
Tillgång till dator är ett måste då mycket material endast finns online, det räcker att ha den i hemmet men det är inte så dumt att ha en bärbar om man vill ta med för grupparbeten eller liknande.
Personligen är det inte många gånger datorn har följt med till skolan.
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

Användande av dator

Inlägg av Tesla »

I min klass använder väl kanske drygt hälften, mig själv inkluderad, en dator under föreläsningarna. Det är absolut inte så att det spelar någon större roll huruvida du har med dig en bärbar dator eller inte, utan det handlar snarare om individuella preferenser och studieteknik. De tillfällen en bärbar dator är praktisk är vid vissa grupparbeten då information/uppgifter etc. läggs ut på hemsidan. Det är dock i princip alltid flera i gruppen som har en dator med sig och om inte så räcker oftast en vanlig smartphone. Finns också stationära datorer på olika ställen som man kan nyttja.
Eli

Användande av dator

Inlägg av Eli »

Jag håller med Tesla, man behöver inte ha en laptop med sig. Vad gäller föreläsningat beror det som sagt mycket på studieteknik. Mer än hälften av mina kursare antecknar på dator. Jag skriver väldigt mycket på föreläsningar på min surfplatta, och pluggar nästan uteslutande från mina anteckningar sedan. Andra försöker mer anteckna de viktigaste punkterna och då fungerar det ju fint både för hand eller på dator. Vill man renskriva sina anteckningar är det mer tidseffektivt om man antecknar på dator, är min upplevelse.
JGast

Användande av dator

Inlägg av JGast »

Tack för era svar!
Skriv svar