Ångest inför plugget i Göteborg

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Ruthless

Ångest inför plugget i Göteborg

Inlägg av Ruthless »

Hey!

Ska börja vid läkarprogrammet nu till våren och har lite blandad förtjusning med ångest. Jag fullkomligt älskar göteborg vilket var enda skälet till att jag valde GU.

Har dock läst om massa läskig detaljkunskap inom biokemin och fasansfulla muntor. Vad har jag att vänta mig, bör jag vara orolig? Pluggade till sjukgymnast förut och det var ju ganska chill. Det var bara att plugga på gamla tentor så löste resten sig. Hur kommer det vara på GU? Hur förbereder ni som pluggar där och hur mycket plugg är det egentligen?
Annan_Goteborgare

Ångest inför plugget i Göteborg

Inlägg av Annan_Goteborgare »

Antar att du läst denna tråden: viewtopic.php?f=121&t=4888 ?

Annars tror jag det kommer visa sig ganska snart...
/A. :blinkar:
Eli

Ångest inför plugget i Göteborg

Inlägg av Eli »

Jag vet inte hur det är vid andra läkarprogram, men jag har som du hört att vi på GU behöver kunna mer detaljer. Om det stämmer vet jag som sagt inte. Men det är inte så hemskt som det kanske låter, i alla fall tyckte jag inte det. Ja, molekylär cellbiologi (MCB) är rätt tung, det är ju komplicerade processer och man har kanske inte kommit in i pluggandet än. Men den är absolut inte omöjlig på något sätt och man ska inte behöva ha ångest inför den. Man klarar kursen. Gör man det inte på första försöket så finns det omtentor, och det är inte heller så hemskt att få. På muntan vill examinatorerna att man ska lyckas och ställer frågor som leder in en på rätt spår om man pratar om fel sak, de är inte där för att sätta dit en. Att börja plugga i god tid underlättar mycket och gamla tentafrågor är i min mening bästa sättet att plugga.

Och apropå detaljerna så tycker jag vi lär oss rätt lagom mycket, men jag tror det kan kännas svårt eftersom man i början av programmet inte är så bra på att sålla information. Man kommer inte använda allt det man lär sig där kliniskt, och jag har glömt väldigt mycket. Men behöver jag det är det lätt att sätta sig in i igen, bara påminna sig själv om det genom att googla lite och så kan man koppla samman det med t ex en sjukdom. Så jag är väldigt nöjd med det man lärde sig i den kursen.

Jag gör mycket tentafrågor som sagt. Läser lite extra omkring varje fråga så jag inte bara svarar på det och går vidare. Innan jag börjar med tentafrågor på ett avsnitt försöker jag få en översikt över avsnittet (T ex en föreläsning) genom att ögna igenom det. Jag antecknar väldigt mycket på föreläsningar (med dator) och använder sedan ofta bara böckerna för att slå upp saker eller kolla på bilder, i vissa kurser använder jag dem nästan inte alls. Andra antecknar lite och klarar sig lika bra med det, man får testa vad man föredrar. Vissa använder äldrekursares anteckningar (vilket jag aldrig fastnat för då de 1. innehåller lite fel och jag vet inte säkert vad som stämmer och inte, och 2. Jag har lättare att förstå om jag skrivit det själv.)
Det är väl så jag pluggar mest. Jag är sjukt ineffektiv i mitt plugg och skulle behöva bli bättre, men när det går bra så pluggar jag effektivt 45 min och tar en paus och sedan pluggar 45 min till, osv. Det är typ så länge jag orkar koncentrera mig, en stund längre och jag hamnar på facebook eller hänger på kylskåpsdörren oavsett jag vill eller inte. Bättre att ta en paus i tid.

Har ingen aning om hur mycket tid jag lägger, men var jag effektivare hade jag helt klart haft mer fritid... ändå hinner jag med ett ideellt engagemang, träna och umgås med sambo och vänner. Så man kan ha ett liv också, även om det ibland känns svårt att hitta balans mellan studier och fritid och att plugga för lite eller för mycket (ja, man kan faktiskt plugga för mycket. På läkarprogrammet kan man inte alltid vara bäst och man kan bara få underkänt eller godkänt. Det enda för höga mål leder till är stress och ångest. Så man får se till att sätta ribban lite lagom. En bra läkare är inte en som kan rabbla allt de lärt sig under läkarprogrammet. En bra läkare är en läkare som inte har inte stressat ihjäl sig på vägen till legitimation, som har distans till saker och ting och som mår bra, samtidigt som hen kan tillräckligt mycket för att avgöra om hen kan tillräckligt eller behöver kolla upp något ;)).

Det blev ett långt inlägg det där. Jag hoppas du fick svar även om jag svävade ut lite. Fråga igen annars. Välkommen till GU!
Ruthless

Ångest inför plugget i Göteborg

Inlägg av Ruthless »

Hej Eli. Jag vill tacka ödmjukast för att du tog dig tid till att svara så utförligt som du faktiskt gjorde. Det hjälpte mycket och faktiskt underlättade mina lite trasiga förhoppningar. Känner mig genast så pepp inför allt! :glad:
Eli

Ångest inför plugget i Göteborg

Inlägg av Eli »

Kul att det hjälpte dig! Jag hoppas att du kommer trivas lika bra som jag gör. Peppa inför en rolig nollning nu och oroa dig inte för mycket :).
whodis
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 aug 2015, 07:44
Kontakt:

Ångest inför plugget i Göteborg

Inlägg av whodis »

Sveriges läkarutbildning är inte svår. Det är inte så att du kommer att läsa teknisk fysik
Skriv svar