Undervisningen i Göteborg

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Goteborg

Undervisningen i Göteborg

Inlägg av Goteborg »

Hejsan, jag funderar mycket på Göteborgs universitet då jag tycker att undervisningen passar mig. Nu har jag några frågor. Vad jag har förstått det som är det mycket sitta i stolen och lyssna.

- Hur fungerar seminarium ?
- Är det mycket redovisningar ? Ensam eller grupp?
- Är eleverna hjälpsamma ?
- Hur långa brukar dagarna vara ?
- Hur ofta är det tenta? och är det muntligt eller skriftligt ?
Eli

Undervisningen i Göteborg

Inlägg av Eli »

- Hur fungerar seminarium ?
Seminarium är lite olika beroende på kurs men det går ut på att man samlas i en grupp på kanske 8 personer eller något sånt och diskuterar olika frågor. När man läser fysiologi så har man t ex fått frågorna i förväg och ska ha svarat på dem, och sedan diskuterar man svaren på seminariet. Det brukar vara ett bra sätt att lära sig på ett djupare plan om man går in för det. En lärare finns med som man kan ställa frågor till och som kan leda in samtalet på rätt linje om man är fel ute. Frågorna handlar om sånt som man har gått igenom på föreläsningarna och är ibland lite kliniskt orienterade (med patientfall, t ex) för att man ska kunna relatera det man lärt sig till det, öva på att dra slutsatser och binda ihop de olika föreläsningarna.

I kurser som handlar om professionell utveckling så är seminarierna ibland i helklass och ibland i mindre grupper (ibland både och under samma seminarium). Då kanske man har en introduktion till etik i hela klassen och sedan diskuterar man vissa frågor i små grupper. När man återsamlas kan man diskutera det man kommit fram till i helgrupp.

- Är det mycket redovisningar ? Ensam eller grupp?
Nej, inte mycket. Vi har aldrig haft redovisningar framför hela klassen. Vi är så många så det skulle ta för lång tid. I vissa kurser har man redovisningar i en liten grupp studenter och hittills har vi då varit typ 2 och 2 eller så. Så inget särskilt jobbigt ens för oss som inte gillar att prata inför folk, men en bra övning att göra det ibland.

- Är eleverna hjälpsamma ?
Ja, verkligen! Det är min och många andras uppfattning. Har faktiskt inte hört någon som inte håller med om det. Man delar med sig av anteckningar från föreläsningar, gamla tentor m.m. och om någon inte förstår en grej så ställer många upp och förklarar. Så det är en väldigt härligt stämning.

- Hur långa brukar dagarna vara ?
Det är väldigt olika. Ibland har vi halvdagar i en hel vecka, ibland går vi 8-15 eller 9-16. Några enstaka gånger 8-16. Det här gäller de prekliniska terminerna, senare under utbildningen tror jag att det är annorlunda men jag vet inte. Men som sagt, det varierar väldigt mycket beroende på kurs men även inom en kurs.

- Hur ofta är det tenta? och är det muntligt eller skriftligt ?
Varierar också beroende på kurs. Det är normalt en tenta i slutet på varje kurs men de långa kurserna kan ha flera deltentor (skriftliga) och en muntlig tenta i slutet. Muntan behandlar då hela kursen men mer övergripligt och inte på en detaljnivå. Vissa kurser har inga tentor utan en inlämning istället, åtminstone vissa korta kurser på någon/ett par veckor. Sedan finns det praktiska examinationer i vissa kurser främst lite senare i utbildningen men även i t ex histologi (vävnadslära) som man läser termin 2.

Under termin 1 har man t ex en skriftlig tenta i den första kursen man läser (Översikt anatomi, vävnad, cell), inlämningsuppgifter i två korta kurser (Introduktion och Tidig Yrkeskontakt A samt biomedicinsk fördjupning 1) och två skriftliga tentor och en muntlig i Molekylär Cellbiologi. Under termin 2 så har man en skriftlig och en praktiskt examination i histologin. Under resten av termin 2 och delar av termin 3 sträcker sig kursen fysiologi, farmakologi och biokemi där man har tre skriftliga tentor och en muntlig. Det är läkarprogrammets längsta kurs på 40,5 hp. Sedan läser man genetik i 2 v där det är en tenta och sedan anatomi som har två skriftliga tentor och en praktisk/muntlig examination och sträcker sig in på termin 4. Till detta tillkommer lite småkurser och lite inlämningar i de större kurserna (labbrapporter m.m.). Men typ så ser det ut de första terminerna ut om jag minns rätt.

Här kan du se hur kurserna ligger och om du vill veta mer om varje enskild kurs kan du klicka på de olika terminerna i vänstermenyn. http://gul.gu.se/public/courseId/38181/ ... m=15027873

Hoppas du fick lite klarhet i det du undrade!
goteborg

Undervisningen i Göteborg

Inlägg av goteborg »

Tack så jätte mycket :) Hjälpte mig verkligen väldigt mycket :)
vhansson92
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 sep 2014, 18:50

Undervisningen i Göteborg

Inlägg av vhansson92 »

Roligt att läsa! :)
Skriv svar