Pendla från Gbg - Uddevalla och ha barn på dagis

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
vhansson92
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 sep 2014, 18:50

Pendla från Gbg - Uddevalla och ha barn på dagis

Inlägg av vhansson92 »

Hej!

Med lite tur så kommer jag eventuellt in på läkarutbildningen i Göteborg HT15. Jag försöker få ihop hur min vardag kan komma att se ut.

Jag vill helst inte flytta då jag har min familj och sambo i Uddevalla (vars jobb även ligger här). Vi kan tänka oss att flytta till Ljungskile för att jag ska få något kortare avstånd till Göteborg. Men hur tror ni att det kommer vara att pendla till och från Göteborg?

Min plan är att under tågets resa sitta och studera, till och från skolan. När jag kommer hem så ska jag kunna ha tid för min familj. (då lär klockan hunnit bli 18:00 misstänker jag?) Är detta genomförbart?

Vad säger ni? Pendlar ni långt och har familj? Hur funkar det? Berätta gärna! :)
Sophhh

Pendla från Gbg - Uddevalla och ha barn på dagis

Inlägg av Sophhh »

Tjao.

Jag läser i dagsläget på läkarprogrammet i Göteborg. Jag själv bor i Göteborg så jag kan tyvärr inte ge dig något svar utifrån egna erfarenheter, men en kursare till mig pendlar från Uddevalla, än så länge går det bra, hon har dock inte barn, men däremot partner. För henne är det iallafall inga problem, men kanske inte riktigt samma sak om man har barn dock. Jag tror dock att det löser sig, det är sällan vi går heldagar i skolan så jag har svårt att se att det skulle skapa några större problem, iallafall inte i början av utbildningen.
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Pendla från Gbg - Uddevalla och ha barn på dagis

Inlägg av Wolthura »

Hej!

Jag känner dom som pendlar mellan Trollhättan och Göteborg (Chalmers) och det går i alla fall jättesmidigt. Vad jag förstår är det också så man får åka från Uddevalla och det tar strax över 1h. Det är nog så nära hjälp du kan få av mig, för jag känner tyvärr ingen som pendlar från Uddevalla. Dock är allt en vanesak och som du säger går det att studera under tiden :)
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Eli

Pendla från Gbg - Uddevalla och ha barn på dagis

Inlägg av Eli »

Jag känner en person som har pendlat från norra Bohuslän under hela sin läkarutbildning, och som under tiden hade småbarn. Så det är möjligt att få det att gå ihop. Jag har ingen erfarenhet själv dock. Det är ju inte så många föreläsningar som är obligatoriska, så det är ju möjligt att plugga in mycket själv hemma under de prekliniska terminerna också, om man pluggar bra på det sättet.
vhansson92
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 sep 2014, 18:50

Pendla från Gbg - Uddevalla och ha barn på dagis

Inlägg av vhansson92 »

Tack så mycket för era fina svar. Det får mig något lugnare. Är orolig att vardagen inte går ihop, men det löser sig säkerligen! :)
ElinRan

Pendla från Gbg - Uddevalla och ha barn på dagis

Inlägg av ElinRan »

Hej! Jag har familj med tre barn och läser termin 1 vid Göteborgs universitet. Jag pendlar varje dag till Jönköping (vilket tar minst 2,5 h dörr till dörr). Har ju visserligen inte kommit så långt än, men tycker det fungerar hittills då jag använder pendeltiden till att plugga. Eftersom det är så pass långt och jag oftast kommer hem vid 17-19 och åker 5-6, så får min man hämta och lämna. Har inte fått så mycket pluggat på helger, men jag hoppas man klarar sig utan det förutom inför tentor. Det återstår att se..
Lycka till!
vhansson92
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 sep 2014, 18:50

Pendla från Gbg - Uddevalla och ha barn på dagis

Inlägg av vhansson92 »

Okej! Skönt att höra att någon får ihop det! :)

Jag tippar på att jag måste åka hemifrån kring 0630 och hämta 1730. Blir långa dagar för lillan, men om hon uppskattar dagis så ska det väl inte vara några problem. Jag gissar att man inte behöver gå heldag varje dag hela utbildningen. Sedan har man ju en snäll mormor och farmor som kanske kan hämta lite tidigare vissa dagar om så skulle behövas! Men som småbarnsmamma så är jag något rädd för att tågtiden kommer gå åt att ta igen förlorad sovtid under nätter och inte till plugg som jag föreställer mig. Men ja, man får testa och se helt enkelt!
Andhumm
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2013, 23:41

Pendla från Gbg - Uddevalla och ha barn på dagis

Inlägg av Andhumm »

Hej,
Sent svar, men kan också tillägga att det fanns de som hade familj (1 el. 2 barn i ~förskoleåldern), bodde i tex. Vänersborg och pendlade till Göteborg när jag gick på Chalmers, i slutet av 1990-talet, innan det blev bättre kommunikationer (motorväg och rätt snabbt pendeltåg), vilket verkade gå bra. Man kan ju förhoppningsvis plugga åtminstone emellanåt på tåget (och inte somna varje gång :blinkar: )

Hoppas du kommer in HT-15, och kanske delar med dig av erfarenheter; vore trevligt att veta, då jag eventuellt kommer i en liknande situation framöver...
/A. :glad:
drfeelgood
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jul 2015, 19:49

Pendla från Gbg - Uddevalla och ha barn på dagis

Inlägg av drfeelgood »

Hej

Har penlat från trollhättan i 3 år. Tyvär är det inget att recomendera varge dag. Men du behöver inte gå på alla föreläsninga på det preklinika stadiet i med myket är mekanisk kateder undervisning. Vi brukar samarbetar med antakningar och inspellning. Själv har jag svårt att sitta 3 timmar i en sal med 140 sudenter där man inte kan ställa frågor då är det lika bra att se allt på vidio. Men man måste gå på de obligatoriska momenten som jag tyker är värdefullt.
drfeelgood
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jul 2015, 19:49

Pendla från Gbg - Uddevalla och ha barn på dagis

Inlägg av drfeelgood »

Ursälta glömde nämna det blir lättare under klinik om du ber om placering i Nu sjukvården så man slipper det hemska pendlandet. Du har goda skäll enligt reglerna om du har barn. Tyvär blir det svår under histologi termin där du måste vara där varge dag och till och med helger för attmicroskopera om man ska ha chanse att klara mikroskop tentan.
Skriv svar