Ångest inför självstudier

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
nygoteborgare

Ångest inför självstudier

Inlägg av nygoteborgare »

God kväll!
Jag har då påbörjat T1 i Göteborg efter ett halvår med studieuppehåll efter gymnasiet och känner mig helt främmande i självstudiedelen av en så seriös program som läkarprogrammet. Detta blev inte bättre av att jag inte kunde vara med på introduktionsveckan och missade därför viktig info.

Det jag ville be om hjälp med här är hur man konkret lägger upp sina självstudier. Jag har hittills inte missat någon föreläsning och lyssnar och tar anteckningar på samtliga. Problemet är att vi har inför den första tentan en överblick över cellbiologi, anatomi, medicinhistoria och neurologi. Det gör att jag blir osäker på hur jag ska begränsa sidorna i boken och eventuellt annan material.

Ville därför se med er om ni har tips på bra studiemetod under självstudietimmarna. Hur pluggar ni när ni går ut från föreläsningarna? Hur mycket tid man lägger ned utöver föreläsningarna och med hur mycket kan man känna per dag att man gjort tillräckligt och kan slappna av och göra något annat?

Uppskattar alla tips och synpunkter! :)
Gäst

Ångest inför självstudier

Inlägg av Gäst »

1: Ta det lugnt. Det finns omtentor om du misslyckas med första tentan, och jag tror att du är nog en som verkar oroa dig tillräckligt mycket för att inte behöva gå om någon termin. "Det finns omtentor men inga omfester".

2. Hur man vill lägga upp det är mycket en smaksak. Jag har haft klasskompisar som har en timer som de slår på varje vardag i 8timmar när de känner att hen pluggar effektivt, och det var enligt många alldeles för lång tid. Jag skulle chansa mellan tummen och pekfingret att standard på preklin ligger på 40-timmarsveckor där 60-75% av tiden är ganska effektiv och resten (dvs 40-25%) är mycket ineffektiv tid. 40-timmarsveckan inkluderar då föreläsningar, men beroende hur du är är så faller de antingen in i kategorin "effektiv tid" eller "ineffektiv tid".

3. Angående hur man sållar information i boken brukar jag tänka sannolikheter, "oppertunity cost" och "points per minute". Utifrån det du har hört från äldrekursare, deras kompendier, föreläsare, gamla tentor och dina egna åsikter och tankar kan man ganska snabbt och enkelt hitta de mest essentiella sakerna man ska kunna. Till exempel när jag läser ett stycke text i Boron där de mer genomgående går igenom olika hormoners kemiska strukturer så tänker jag att sannolikheten att detta ämne kommer upp på en tenta är minimal, och om den skulle komma upp så chansar jag på att det är max några enstaka poäng man jagar. För att jag ska kunna svara på en sådan fråga på ett prov krävs det ganska lång tid att plugga in faktan i texten då det är mycket katalog kunskap. Utifrån dessa förutsättningar drar jag då slutsatsen att jag kanske (om jag känner för det) läser igenom stycket men gör ingen vidare research om ämnet om det är något jag inte förstår och inte plugga in det till tentan.

4. Inse att du inte längre behöva vara "bäst i klassen". Jag har alltid pluggat på ett sätt där mitt mål inte är att få 100% på proven; men att plugga tillräckligt för att jag ska vara nöjd med mitt resultat. På läk har det betytt över godkänt med en viss marginal t.ex. 65-75% om godkänt är 60%.

5. Du kommer säkerligen ha tid att slappna av. Det som krävs av dig är du pluggar smart. Planera inte bara när du ska plugga, men även hur du ska plugga och ta in information så att det sitter. Hur man plugga är individuellt och är något som du behöver experimentera med och reflektera över.
Encephalon

Ångest inför självstudier

Inlägg av Encephalon »

Tja! T2:a här. :)

Först och främst, ett stort grattis till din nya utbildning! Mitt bästa tips för självstudier är enkel:
PLUGGA TILLSAMMANS.

Att läsa och diskutera tillsammans med andra studiekamrater gjorde min första termin oerhört mycket enklare. Dels är det skönt att veta ungefär hur mycket andra studenter kan. Jag hade nämligen en viss tendens att stressa upp mig, då jag trodde att alla andra kunde mer än vad jag kunde. På så vis är det skönt att diskutera med andra studenter.

Dels är det också väldigt bra för ens egen inlärning att kunna sätta ord på vad man läst, men även få förklarat av andra. När man sitter nedgrävd i The Cell eller Boron i flera timmar, är det lätt att man får tunnelseende och missar helheten. Att diskutera gjorde iallafall för mig, att jag kunde snappa upp helheten mycket bättre. Dessutom kan man ju ha uppfattat vissa saker fel eller rentav missat något helt. Då är det lättare att upptäcka det om man får höra någon annan prata.

Ta för vana att träffas 3-4 st och gå igenom översiktligt det ni läst under dagen på en whiteboard-tavla. Detta tyckte jag var speciellt värdefullt under tenta-perioden.

Stort lycka till!
Eli

Ångest inför självstudier

Inlägg av Eli »

En till T2 här :).

Oroa dig inte, du kommer in i det!  


De flesta var nervösa inför första tentan, men den är dels ganska "snäll", och dels lätt att ta igen med en omtenta om man inte lyckas med den. På en termin har jag gått från att oroa mig rätt mycket för tentorna till att ha en "det löser sig"-inställning. Det är inte så att man blir utkickad från läkarprogrammet för att man inte klarar lite tentor. Molekylär cellbiologi är inte så hemsk som jag kan tänka mig att ni har hört.


Ett tips jag har är att kolla på gamla tentor. Dels kan man göra det efter en föreläsning för att få koll på vad i avsnittet de har frågat på innan och hur ingående kunskap som behövs, dels för att mer plugga utefter. I översiktskursen hade jag inte alls förstått nervsystem-delen och hade smått panik över det. Det är många nya begrepp och jag tyckte att just den delen gick väldigt snabbt. Men till slut satte jag mig och gjorde gamla tentafrågor och letade upp alla svar till frågorna samt läste lite runt det som frågan handlade om. Jag hade bara två fel på den delen och önskade att jag hade börjat med det tidigare för då hade jag förstått ännu mer. I övrigt tyckte jag boken var väldigt bra (i både översiktskursen och MCB), men jag vet andra som föredrog sina anteckningar och läste väldigt lite i boken så det är nog vad man själv känner för. Men fokusera på att läsa om det som tagits upp på föreläsningar för det är det som föreläsarna tycker är viktigt. Håll även koll på studiehandledningen så att du inte pluggar på sånt som inte är med i kursen eller glömmer något viktigt. Just medicinhistoria var en väldigt liten del av tentan på översiktskursen, det kan vara bra att komma ihåg när man prioriterar vad som är viktigast att plugga mest på.


I översiktskursen pluggade jag ganska mycket själv, men i MCB (molekylär cellbiologi) pluggade vi mycket ihop ett gäng. Jag håller med Encephalon ovan att det kan vara bra för att se vilken nivå andra ligger på, men det är även en risk att man blir stressad ifall de verkar ha bättre koll än en själv. Så tänk på att alla lär sig olika snabbt. Vissa av mina klasskamrater verkar förstå det mesta ganska direkt och det stressade mig lite i början eftersom jag behöver repetera saker några fler gånger. Väl på tentan fick vi ungefär samma poäng så det var inte så att de var så mycket bättre än mig, vi bara lärde oss på olika sätt och olika fort. Men jag rekommenderar verkligen, verkligen att dela med er av kunskap, anteckningar m.m. med varandra. Ingen förlorar på det. Man lär sig på att förklara även om det tar från ens egen pluggtid, och man får tillbaka det. Nästa gång är det något du inte förstår som någon annan kan förklara. Ingen kommer förlora på att man hjälps åt.


Jag vet inte hur mycket tid jag lägger ner riktigt. Jag vet inte heller om jag direkt hittat någon bra studieteknik men jag brukar försöka renskriva anteckningar från föreläsningar ganska direkt, helst samma dag. Jag skriver på datorn på föreläsningarna, för jag tycker att jag får med så mycket mer då. Medan jag renskriver det så kollar jag upp sådant jag inte förstår eller inte fick med, antingen genom att kolla på någon annans anteckningar eller genom att läsa i kursboken. Jag försöker även sammanfatta det på papper samtidigt (ibland blir det dock i efterhand). Jag spaltar upp det som är viktigt och skriver relativt smått för jag gillar att ha det översiktligt på ett par sidor per avsnitt. Hur man gör det är kanske inte så viktigt, men jag har ofta bara behövt plugga på det jag skrivit på papper då, så länge jag förstod det första gången. Sedan är det bra att tänka på det man pluggar, alltså inte bara läsa det utan att man tittar upp från pappret och tänker på det som står där. Man kan även tänka typ "om jag hade fått en fråga om XX så skulle jag svara att ...".


Ett annat "klassiskt" tips är att läsa innan en föreläsning vad den ska handla om. Jag har inte riktigt lyckats göra det under någon längre tid, men ibland har jag ögnat igenom anteckningar från kandidaterna.se på väg till skolan. Mest kollat vad det handlar om. Det har faktiskt gett en del när jag väl har gjort det.


Det tar ett tag att vänja sig vid att plugga på universitetet men oroa dig inte, du kommer vänja dig och klara det :). Försök att göra lite varje dag men se också till att unna dig att vara ledig och göra roliga saker, så du kan få nya krafter. Det kommer alltid att finnas lite till man kan läsa, en till instuderingsfråga att svara på och saker man kan repetera. Men man får nöja sig med att man kan tillräckligt mycket (även om det inte är så lätt att veta vad "tillräckligt" är, man får försöka testa sig fram) Det är ändå 5,5 år du ska plugga och då vill man ju se till att ha kul på vägen :). Och tänk på att du inte måste få alla rätt på en tenta eller göra en perfekt inlämningsuppgift. Vad är det värsta som kan hända om du får göra om något, egentligen? Hör av sig om du undrar något mer. Lycka till!
Skriv svar