Nöjd vid GU?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Marie

Nöjd vid GU?

Inlägg av Marie »

Hur tycker ni läkarstudenter att det är vid GU? Jag är inte intresserad av det sociala studentlivet utan är mera orolig om själva studietakten, svårighetsgraden och undervisningsmetodiken. GU är väl den enda som fortfarande kör på det gamla systemet och vill utbilda forskare än läkare som jag har hört.

Men hur känner ni som redan går där? Är det för mycket press? Hur är tentorna? Vad är bra & dåligt med läkarprogrammet vid GU?
PAu

Re: Nöjd vid GU?

Inlägg av PAu »

Jävligt mycket detaljer kräver de här i gbg. Speciellt cellbiologin går man verkligen in på djupet på. Men jag tror inte det är svårare här än på övriga läkarprogram. Fördel är att du får det du ska plugga på "serverat" via föreläsningar. I övriga städer med pbl får du leta reda på informationen själv.
JohanBe

Re: Nöjd vid GU?

Inlägg av JohanBe »

Trivs väldigt bra! Läser termin 3.
Positivt: - Duktiga lärare som verkligen kan sina grejer.
-Väldigt god studiesammanhållning bland studenter där anteckningar läggs ut och delas över nätet
- Det finns verkligen en känsla av att "japp, detta är tufft, men vi ska klara det!"
- Mycket praktik med Kliniskt träningscentrum och tidig yrkeskontakt-kurs, vi har fler praktikdagar första åren än exempelvis Lund.
- Mycket föreläsningar
- Goda möjligheter till betald sommarforskning och
Amanuensprogram
- Göteborg är den bästa staden såklart;)

Negativt:
- Mycket föreläsningar
- Lite seminarier (vet dock ej hur PBL är så jag vet ej vad jag missar)

I Gbg har man valt att ha kvar den traditionella planen.
Vet ej heller om det gör utbildningen svårare.
Men ja, jag är helnöjd, GU var första valet och hade inte haft
något annat idag.
Student

Re: Nöjd vid GU?

Inlägg av Student »

Ja, jag är rätt nöjd faktiskt, fast jag misstänker att man får slita mindre hund exempelvis i Örebro, från vad jag hört från studenter som bytt över. PBL verkar lättare och mer pedagogiskt upplagt, men jag har ju inte testat det själv så jag vet inte.
I alla fall verkar vi spendera mer tid i skolan, det är föreläsningar ständigt och tentorna är ganska komplicerade. I regel bidrar ett tiotal lärare med 2-8 frågor, som alla är ganska svåra och omfattande. Det är fokus på detaljuppräkning definitivt på preklinnivå.
Det hela beror egentligen på hur man är lagd. PBL innebär ju ständiga grupparbeten och det är inte alla som gillar det. Mycket föreläsningar innebär ju också att man själv väljer vad man läser in på egen hand och vad man närvarar på när det gäller icke-obligatoriska moment. PBL verkar innebära mycket mindre schemalagd tid under preklin, men man är ständigt beroende av sin grupp.
Jag håller med Johan om att stämningen är god oftast, vi försöker hjälpa varandra igenom det hela. Man får en verkligt bra träning vad gäller kliniska moment, vad gäller rena läkaruppgifter, Konsultationskursen är fantastisk, tycker jag.
Gäst

Re: Nöjd vid GU?

Inlägg av Gäst »

Läkarprogrammet i Göteborg, högt betyg!!

Jag är student här och njuter av den höga kvalitén och standard

Stämningen är god
Föreläsarna håller en mycket hög lägstanivå.
Nollningen är mest välorganiserade och sköts väldigt bra med roliga aktiviteter
Mycket självständigt arbete, inga grupparbeten. Du styr din framtid.
GU kopplat till sahlgrenska som också är ett av Sveriges i särklass bästa sjukhus.

Klasserna är blandade åldrar med ett överskott på tjejer 60/40

Bostadsmarknaden inte omöjlig för den delen.

Universitetet är på ett eget berg också som är avskilt men ändå nära stan, på berget är det bara medicin/hälsa studerande.
Rose

Re: Nöjd vid GU?

Inlägg av Rose »

Hej,

tyvärr är ju Göteborg, som redan sagt, helt insnöade på detaljer, särskilt cellbiologin. Lärarna har funnits med för länge och saknar förståelse för hur man lär ut. Det har hänt att runt 20% godkänts på en tenta. Knappast godkänt för en kurs. Tyvärr kommer cellbiologin tidigt i utbildningen och det är inte så många som klagar.
Lärarna är gamla, det gör det svårt att få till förändringar, tyvärr, för det skulle behövas.
Andra kurser är bättre, men tror ändå att man skulle vinna på en större helhetsbild.
Marcus

Re: Nöjd vid GU?

Inlägg av Marcus »

Det stämmer verkligen inte att bara 20% godkänts på en kurs. Det tentaresultatet får du allt ha en källa på. Runt 1/3 blir underkända på första tentorna i cellbiologi.

Läser på GU.

Överlag mycket bra utbildning men såklart varierande kvalitet på föreläsningarna och det börjar bli lite väl trångt på klin.
drfeelgood
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jul 2015, 19:49

Nöjd vid GU?

Inlägg av drfeelgood »

Ska jag vara ärlig jag tycker alla kurser sköts bra utom en. Men ordet lagom finns inte när det gäller lärare där kväliten varar myket till och med från föreläsning tiil föreläsning. Där lärare trevliga och angagerade till högfärding och otevliga som tyker att studenter kommer i vägen för deras forskning. Det finns en kursledare på histologi, den kurs som är inte bra, som skapar dålig arbets miljö i med hen skriker på studenter. På grund av hens betende är det svårt att få lärare att undivisa i ämnet och studenter hoppar av. Just nu håller de på med en diskriminerings utredning mot läraren. Jag vill bara säga hoppa inte av på Histology det är bara fem vicors helvete. Vid patologi och framåt är det myket bättre i med det blir mindre korv stoppning. Så ni får en ide på göteborg se denna komodi från sextio talets england den lärare som jag pratar om är vädigt likt loftus. https://www.youtube.com/watch?v=eaiusGb ... 21QiZdsDPY Enjoy! :-)
gbggbg

Nöjd vid GU?

Inlägg av gbggbg »

Jag håller också med om att det är mycket detaljkunskaper som krävs på gu och även om det varierar från kurs till kurs så är vissa kurser riktigt tuffa. Detta gäller framförallt prekliniska kurser.
Eli

Nöjd vid GU?

Inlägg av Eli »

Jag har verkligen inte den bilden gällande histologin. Både jag, många av mina klasskamrater och de äldrekursare jag pratat med tycker att det är en myskurs. Ja, det är frustrerande att inte veta vad det är man tittar på i mikroskop i början, men det är faktamässigt verkligen inte en tung kurs. Den kräver mycket mikroskopering, men det blir vad man gör det till. Vi valde att sitta i skolan vissa kvällar och beställa pizza eller ta med kakor som vi delade på. Supermysigt :)! Har inga klagomål på kursledningen. Ja, det finns en person som jag förstår kan uppfattas otrevlig på föreläsningar, men när man pratar med hen personligen förstår man att det inte är menat så. Snarare är hen väldigt trevlig då, i alla fall om man själv är trevlig antar jag.

Jag supernöjd med mitt val att läsa på GU :). Föreläsarna känns seriösa och jag tycker hela programmet ger ett professionellt intryck.
Skriv svar