Byte från Karolinska Institutet till Göteborgs Universitet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Johanna

Byte från Karolinska Institutet till Göteborgs Universitet

Inlägg av Johanna »

Hej!

Jag har precis börjat läkarprogrammet på KI, och funderar på om jag efter denna termin kan flytta över till Göteborgs universitet. Jag kommer egentligen från Kalmar, men har släkt och en massa vänner i Göteborg.

Det jag undrar är om jag behöver konkurrera på "lika villkor" som nyantagna studenter, dvs via betyg eller HP, eller om man kan flytta över ändå? Hur goda/dåliga chanser har jag isåfall?

/Johanna
just nu

Re: Byte från KI till Göteborg?

Inlägg av just nu »

Johanna skrev:Hej!

Jag har precis börjat läkarprogrammet på KI, och funderar på om jag efter denna termin kan flytta över till Göteborgs universitet. Jag kommer egentligen från Kalmar, men har släkt och en massa vänner i Göteborg.

Det jag undrar är om jag behöver konkurrera på "lika villkor" som nyantagna studenter, dvs via betyg eller HP, eller om man kan flytta över ändå? Hur goda/dåliga chanser har jag isåfall?

/Johanna
Man konkurrerar på samma villkor som alla andra sökande och sedan ansöker om tillgodoräknande av sina tidigare studier. Man bör vara inställt på att det oftast kostar en termin, dvs. om du blir antagen till GU HT2012 med 2 terminer från KI, är risken stor att du kommer att behöva börja på T2 där. Kanske kommer du inte behöva gå om hela terminen utan göra kompletteringar från T1-T2. Detta är pga att programmets innehåll skiljer sig mellan olika universiteten.

Du kan höra med GUs studievägledare.
Ida Gbg

Re: Byte från KI till Göteborg?

Inlägg av Ida Gbg »

Hej! Jag har samma dilemma fast tvärtom. har till sommaren läst ett år i Gbg och vill byta till KI. vilka kurser läser ni på KI första året?
Vi läser Översiktsanatomi, Molekylär Cellbiologi, Funktionell histologi, samt Fysiologi Biokemi och Anatomi som sträcker sig även över 3:e terminen.

//Ida
Ettan

Re: Byte från KI till Göteborg?

Inlägg av Ettan »

Ida Gbg skrev:Hej! Jag har samma dilemma fast tvärtom. har till sommaren läst ett år i Gbg och vill byta till KI. vilka kurser läser ni på KI första året?
Vi läser Översiktsanatomi, Molekylär Cellbiologi, Funktionell histologi, samt Fysiologi Biokemi och Anatomi som sträcker sig även över 3:e terminen.

//Ida
Jag har pratat med KI:s studievägledare och det verkar som om att man får vara beredd på att hoppa på "en termin ner" om man byter från GU till KI (antar att detta även gäller byten från andra lärosäten). På KI löper preklin över 4 terminer medan motsvarande på GU förlöper t.o.m. T5 vilket kan ställa till det lite. För att få en bild av vilka kurser man eventuellt kan tillgodoräkna sig vid ett studieortsbyte får man själv kolla på respektive universitets studieplaner och jämföra:

http://pingpong.ki.se/public/courseId/5 ... em=3850021

http://www.sahlgrenska.gu.se/digitalAss ... iderad.pdf
Johanna skrev:Hej!

Jag har precis börjat läkarprogrammet på KI, och funderar på om jag efter denna termin kan flytta över till Göteborgs universitet. Jag kommer egentligen från Kalmar, men har släkt och en massa vänner i Göteborg.

Det jag undrar är om jag behöver konkurrera på "lika villkor" som nyantagna studenter, dvs via betyg eller HP, eller om man kan flytta över ändå? Hur goda/dåliga chanser har jag isåfall?

/Johanna
Jag var nyligen i kontakt med studievägledningen på GU och enligt dem skedde rätt nyligen ett byte från KI till GU mellan T6-T7 relativt smärtfritt. Dock vet jag ej hur det ligger till på tidigare terminer. Ang. dina eventuellt goda/dåliga chanser att komma in så kolla under antagning här på sidan. Precis som just nu säger så måste du först komma in på programmet den "vanliga" vägen för att sedan ansöka om tillgodoräknande.
Fabian

Byte Karolinska Institutet->Göteborgs Universitet

Inlägg av Fabian »

Hej, går det inte längre att byta till GU T2? Hur går man tillvidare?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Byte Karolinska Institutet->Göteborgs Universitet

Inlägg av Nils »

Menar du direkt byte eller antagning + tillgodoräkning av termin 1?
Alvelina

Byta från KI till GU efter termin 9

Inlägg av Alvelina »

Jag har snart läst 9 terminer på KI och har funderingar på att försöka läsa de sista terminerna i Gbg. Som jag förstår det kan man söka direkt till termin 9 på GU. De kurser jag inte har läst än verkar vara samhällsmedicin som är på termin 9 på GU och hela termin 11 på GU. Termin 10, däremot (examensarbetet), har jag gjort, och även resten av kurserna på termin 9. Kommer jag då kunna tillgodoräkna mig dem? Då blir det ju bara 1,5 termin kurser... Någon som vet hur det fungerar?
Crisp
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 jan 2015, 09:06

Byte från Karolinska Institutet till Göteborgs Universitet

Inlägg av Crisp »

Hej!
Tar upp den här gamla tråden igen där den slutade.

Ett direkt byte inför T2 från Karolinska till GU, vad tror ni om det, är det möjligt?
Antar att det bygger på att en plats blir ledig och att universiteten vill tillsätta platsen, eller?
fresta

Studieortsbyte från KI till GU

Inlägg av fresta »

Hej alla glada!

Pga familjeskäl så är det mycket angeläget för mig att byta till GU så snart som det bara går. Fick en usel lottning i ansökan till senare del så där är chansen minimal, och mitt HP är precis på gränsen att komma in så det är rätt kört där med.

Nu till min fråga, har ögnat igenom tidigare trådar, och det har skrivits friskt om förtur på senare delen av läkarprogrammet (termin 5 dvs) pga barn osv, men när jag mailar med studievägledarna så ser de ut som fågelholkar, finns inget sådant alls verkar det som.

Så jag tänkte kolla om det är någon som sitter i samma sits som mig, dvs pga mycket starka skäl vill byta till Karolinska i Stockholm? Om så är fallet har jag tänkt försöka utmana byråkratin och få till ett bilateralt byte.

Min tanke är att varför ska två familjer vara olyckliga när det faktiskt går att göra något åt saken.

Trevlig sommar på er!
Skriv svar