Plugga i Gdańsk?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Lisa

Plugga i Gdańsk?

Inlägg av Lisa »

Hej!

Jag undrar om det är någon som har funderingar på att söka till Gdańsk höstterminen 2015? :glad: Jag själv kommer att söka och det vore kul att komma i kontakt med någon som tänker samma sak! Det finns en facebookgrupp för alla oss som kommer att söka. Länk till den är https://www.facebook.com/groups/757587280989263/
Gäst

Läkarutbildning i Gdánsk 2015!

Inlägg av Gäst »

Plugga upp betygen istället och försök komma in i sverige. Det börjar bli väldigt lätt att komma in här så om du inte klarar det så kanske inte läkaryrket är något för dig.
anony

Läkarutbildning i Gdánsk 2015!

Inlägg av anony »

Överdriv inte. Det börjar inte allt bli "lätt" att komma in i Sverige. Anledningen till att betygskvoten och hp-kvoten kräver lägre betyg/resultat är snarare för att det är svårare att nå upp i de riktigt hög resultaten. Det nya högskoleprovet är garanterat svårare än det gamla. Dels för att det inte finns lika mycket resurser och erfarenhet med det nya provet, men också p.g.a. upplägget.

Därmot håller jag med om att försöka plugga upp betyg (om endast enstaka höjningar krävs) eller göra högskoleprovet, innan man ger upp och flyttar utomlands och drar på sig enorma lån.
gast

Läkarutbildning i Gdánsk 2015!

Inlägg av gast »

Släng inte bort ditt liv i Polen. Jag pluggar sjunde terminen i Polen och ångrar varje sekund jag kom hit. Varför hoppar jag inte av undrar du. Jo för att nu har jag gått så länge att det känns dumt att göra det. Höj upp dina betyg i Sverige och försök komma in i Sverige även om det skulle ta lång tid. Utbildningen i Polen jämfört med Sverige är väldigt dålig ( enligt mig, jag har jämfört våra studier med vänner som pluggar i Sverige).

I polen har man från och med 2012 ändrat på läkarprogrammet så man blir legitimerad direkt efter 6 års utbildning, man har helt enkelt bakat in praktiken i 6 års utbildningen. Efter utbildningen så ska man göra en at-tenta som är baserad på polsk litteratur och man får inte göra at-tjänst i Sverige även om man skulle vilja. Många anser att detta är något positivt men det är det inte enligt mig för att den teoretiska delen av utbildningen har blivit mer intensiv. Man har helt enkelt lagt fler kurser som man pluggar parallellt varje år vilket har lett till att många inte hänger med, vilket i sin tur har lett till att man sänkt kraven mycket ( gamla prov används år in och år ut) för att passa en kurs. Sen ska vi inte ens tala om hur utbrett fusk är här.

Fundera väldigt noga innan du tar detta steg för när du väl är där så blir det svårt att flytta hem. Om du frågar folk som pluggar i Polen är det många som målar ut utbildningen som något från paradiset. Tro inte på det folk säger. 99 procent av de skulle göra vad som helst för att komma hem och plugga i Sverige!


Lycka till
Gäst

Läkarutbildning i Gdánsk 2015!

Inlägg av Gäst »

det gast säger är så sant så sant... :(
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Läkarutbildning i Gdánsk 2015!

Inlägg av Nyberg89 »

Det är ganska intressant hur subjektiva bedömningar vinklar tips om studier. Många säger sig ha jämfört utbildningar och slutsatserna är olika. Dessutom så vet vi inget om Lisas betygssituation. Många anser att det bara är att plugga upp betyg, men har ni sett hur exempelvis ett yrkesprogram kan sätta stop för framtida studier?

Gymnasieskolan är inte bra, speciellt inte för elever som väljer praktiska program som jag dumt nog valde. Det är inte bara att läsa upp betyg och även om man läser extra så betyder det inte att du får ha betygen i slutbetyget.

Själv läste jag bygg, hade bra betyg (bland annat första MVG:t på 20 år i armering) och gick ut med att ha läst flest kurser i skolans historia. Visst låter det som en solskenshistoria. När jag sökte bygg hade jag egentligen planer att bli arkitekt och därför hade jag frågat om det kunde påverka mina chanser att bli antagen till högskolan. Svaret blev att det inte alls var några problem. Det visade sig vara helt fel.

Jag fick under gymnasietiden blodförgiftning och läkaren jag träffade valde att skicka hem mig eftersom jag bara borde snett över gatan. Dessvärre har jag fortfarande problem med kroppen sedan dess. Jag var borta så länge att skolan övervägde att kasta ut mig, trots att jag hade läkarintyg. När jag ansträngde mig blev det bara svart för ögonen och det snurrade till i skallen. Jag ville vara i skolan, men när jag väl tagit den vanliga 10 min promenaden på kryckor så hade det gått 2,5 timme och jag var genomblöt av svett. Läraren sa direkt att jag inte borde vara i skolan och körde hem mig.

Inte nog med att när jag skulle läsa ikapp så fick jag information om för få kapitel inför ett prov. Läraren tyckte att jag skulle ha koll på det när jag bara legat hemma och varit riktiriktigt dålig. Samma lärare drog iväg och fikade under en annan kurs och då fick jag visa hur man gjorde allt då det var en del räknande. Inte heller skulle han titta på det man gjort, han visste ändå, fast han aldrig var där. Ända kursen jag fick G i.

Om jag ska läsa upp betyg så måste jag gå till min gamla gymnasieskola och göra prövningar på praktiska kurser. För att få ett MVG var man tvungen att göra momenten som om man jobbat med det i varje dag under ett år års tid. Det gavs sällan MVG på den utbildningen påse praktiska kurserna.

Därmed har jag själv inte haft så många fler val än att söka utomlands, särskilda urval och högskoleprovet. Jag kommer in på de flesta programmen i sverige, men inte läkarprogrammet ännu. Med facit i hand borde jag sökt till Gdansk för 2 år sedan när jag hade alla papper klara. Nu kanske inte alla är lika otursförföljda som mig. Men det finns människor som sitter i kläm för att vi har gått en praktisk utbildning.

Därför tycker jag också att man måste göra om grund och gymnasieskolan. Förläng grundskolan med grundämnena man ändå läser. Låt den gärna vara statlig. På så sätt får även eleverna mer tid på sig att veta vad de vill göra. Man kan sätta upp mindre gymnasieprogram med specifik inriktning mot det område man vill vara i och övergången till högre studier kan därmed bli koftare eftersom det öppnar dörrar för fler. Man kan även utgå från betyg från respektive område.

Jag hade hellre suttit med endast godkänt från samhäll eller NV än att vara i min sits.

Lycka till med ansökningen Lisa!
Gäst

Läkarutbildning i Gdánsk 2015!

Inlägg av Gäst »

Usch vilken otur! Blev ledsen av detta.
Men ja, högskoleprovet är en bra chans. Sitt varje dag och fortsätt vara motiverad så kommer du förhoppningsvis klara det efter några prov. Finns en viss sida som man betalar och kan öva på inför provet. kÖR PÅ dET. Kompis hade 1.0. 6 månaders hårt träning varje dag gav 1.35 på nästa prov och slutligen 1.7 efter totalt 1 år av slit. Ännu ett prov senare och det blev 1.8 Han är inte så klipsk men han lyckades! Dålig på den verbala delen? Kompisen är inte svensk och fick G under gymnasiet (du kan säkert föreställa dig en typisk tensta blatte). Han var inte särskilt bra på matte heller.... Men han lyckades genom att memorera tusentals svåra ord och läsaläsaläsa massvis av gamla provens lästexter. Sedan övar man på sidans mattefrågor. Varje dag varje dag varje dag! Sedan gamla tentor o läsa strategier och sådant. VARJE DAg. Han pluggar nu i göteborg med sin 1.8 i hp
Nothing is impossible. Believe
Doffe
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 apr 2016, 01:30

Plugga i Gdańsk?

Inlägg av Doffe »

gast skrev:Släng inte bort ditt liv i Polen. Jag pluggar sjunde terminen i Polen och ångrar varje sekund jag kom hit. Varför hoppar jag inte av undrar du. Jo för att nu har jag gått så länge att det känns dumt att göra det. Höj upp dina betyg i Sverige och försök komma in i Sverige även om det skulle ta lång tid. Utbildningen i Polen jämfört med Sverige är väldigt dålig ( enligt mig, jag har jämfört våra studier med vänner som pluggar i Sverige).

I polen har man från och med 2012 ändrat på läkarprogrammet så man blir legitimerad direkt efter 6 års utbildning, man har helt enkelt bakat in praktiken i 6 års utbildningen. Efter utbildningen så ska man göra en at-tenta som är baserad på polsk litteratur och man får inte göra at-tjänst i Sverige även om man skulle vilja. Många anser att detta är något positivt men det är det inte enligt mig för att den teoretiska delen av utbildningen har blivit mer intensiv. Man har helt enkelt lagt fler kurser som man pluggar parallellt varje år vilket har lett till att många inte hänger med, vilket i sin tur har lett till att man sänkt kraven mycket ( gamla prov används år in och år ut) för att passa en kurs. Sen ska vi inte ens tala om hur utbrett fusk är här.

Fundera väldigt noga innan du tar detta steg för när du väl är där så blir det svårt att flytta hem. Om du frågar folk som pluggar i Polen är det många som målar ut utbildningen som något från paradiset. Tro inte på det folk säger. 99 procent av de skulle göra vad som helst för att komma hem och plugga i Sverige!


Lycka till
Jag lider med dig och jag känner igen allt detta ifrån Rumänien där jag själv studerat. Lite förvånande dock för jag har alltid fått intrycket att det är höga krav i Polen och att många hoppar av utbildningen där på grund av detta, vilket inte var fallet där jag själv studerade.
Skriv svar