Byta till Sverige från Tjeckien

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
901002
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 maj 2014, 15:04

Byta till Sverige från Tjeckien

Inlägg av 901002 »

Hej!
Pluggar till läkare i Tjeckien. Trivs verkligen inte här och vill otroligt gärna tillbaka till Sverige. Problemet är att jag inte har den särskilda behörighet som krävs, jag pluggade samhäll i gymnasiet och kom in på läkarprogrammet via inträdesprov.
Min fråga kanske framstår som dum men kan inte hitta något svar via de svenska universitetens hemsidor: När jag får min bachelorexamen efter år 3 här, kommer jag då kunna söka en masterutbildning i Sverige? Och spelar då min gymnasiekompetens roll (dvs inga betyg i några naturämnen) eller går de bara efter min bachelor? Frågan gäller även till övriga norden..
Vill avsluta med att säga att jag är mycket väl medveten om hur svårt det är att byta, men vill iallafall kunna se om möjligheten finns över huvudtaget..
Tacksam för svar!!
901002
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 maj 2014, 15:04

Re: Byte från Öst till Sverige

Inlägg av 901002 »

Andra tips på hur jag ska göra för att kunna byta är välkomna!
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Byte från Öst till Sverige

Inlägg av Nyberg89 »

Vanligtvis så söker man och får tillgodoräkna sig uppåt i terminerna. Men om du inte har behörigheten så kan du ju inte söka som de andra.

Kalmar skulle ju ha öppet för att ta emot personer som läst första delen i utlandet, så försök få tag på några som har lite kött på benen gällande den biten och hör med dem.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Byte från Öst till Sverige

Inlägg av Nils »

Nyberg89 skrev:Kalmar skulle ju ha öppet för att ta emot personer som läst första delen i utlandet, så försök få tag på några som har lite kött på benen gällande den biten och hör med dem.
Det verkar inte bli så.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Byte från Öst till Sverige

Inlägg av Nils »

901002, har du möjlighet att läsa in behörighetsämnena (på distans) via komvux eller Hermods?
901002
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 maj 2014, 15:04

Re: Byte från Öst till Sverige

Inlägg av 901002 »

Har funderat på lite olika alternativ..
När jag hör mig omkring angående hur det skulle funka att söka med enbart sin bachelor så låter allt väldigt osäkert.
Har skrivit hsp en gång med resultatet 1,4 utan att ha pluggat innan, och funderar på att plugga seriöst till det under sommaren via hp guiden osv (fick väldigt bra på verbala delen, kvantitativa delen var lite av ett fiasko…). Får jag ett hyfsat resultat så funderar jag på att ta ett gap-year nästa år och skaffa mig behörighet via folkhögskola, då jag - förhoppningsvis - kommer kunna söka in på resultatet från folkhögskolan + ett OK hsp resultat.. Om man skulle få 1,8 eller mer på hsp (vilket jag inte räknar med men vad som såklart vore målet) så hade det vart skönt att kunna läsa in behörigheten på distans under tiden jag pluggar här nere så man inte tappar ett år i onödan..

Det är nu man önskar att man hade lagt ned krut på Hsp och folkhögskola och inte dyra pre-med kurser ;)..

Bara lite allmäna funderingar.. Vill ju verkligen byta som ni märker.. Fler idéer är mer än välkomna!
Gäst

Re: Byte från Öst till Sverige

Inlägg av Gäst »

Hej!

Har liknande erfarenhet av Tjeckien så jag förstår hur du känner dig. Jag slutade efter två år och åkte till Sverige och började pröva upp mina betyg. Klart värt det även om det varit tråkigt under vissa perioder. Mina svar och råd till dig är följande.

Läkarprogrammet i Sverige kan du endast söka med rätt gymnasiebehörighet. Tillgodoräknande är svårt. Räkna med en termin för dina tre läsår om det finns plats. Masterprogram (120hp) t.ex. biomedicin kan du söka och då är i de flesta fall endast universitetsstudier intressant. Observera att läkarprogrammet inte är ett masterprogram i Sverige som i Tjeckien

För att komma in i Sverige skulle jag omgående göra prövning i kursena som ger dig behörighet. De ska inte vara några problem med tanke på att du läst med kem, bio fys, osv där nere. Samtidigt beroende på ditt gymnasiebetyg, antingen pröva upp det till max eller satsa på högskoleprovet. Du har hp 1.4, i BII gruppen med 22.50 kommer du in.

I Norge finns inte tillgodoräknande. Samtliga elever börjar från början.

Danmark är det enda skandinaviska land som följer EU:s regler med separat bachelor- och masterdel i samtliga program. Här kan du söka till masterprogrammet i medicin (180hp) som är en del av läkarprogrammet. Egna studenter antas först, sedan andra danska universitet, till sist en del utländska universitet. Universitetsbetyg som urval. Hur de gör med gymnasiebetyg vet jag inte. En norsk vän som läste ett år över mig bytte till syddansk efter sitt tredje år och jobbar idag i Sverige utan problem.

Hoppas du med den här informationen får lättare att välja. Sverige tar längst tid men är hem. I Danmark finns möjlighet att fortsätta utan terminsförlust men det är ändå inte riktigt hem. Stanna i Tjeckien neni dobry napad. Ligger du i kan du börja i Sverige redan till vt-15. To je fakt.
Skriv svar