Komplettering av betyg till läkarprogrammet

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
daniela

Komplettering av betyg till läkarprogrammet

Inlägg av daniela »

Jag är finsk student och var tvungen att komplettera mina kemi och fysik kurser då jag inte läst alla kurser som krävdes under min gymnasietid. Nu undrar jag ifall dessa kompletteringar räknas in i medeltalet på mitt avgångsbetyg i kvot 1?
Någon som vet?
EyeGuy
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 dec 2013, 13:19

Re: komplettering av betyg till läkarprogrammet

Inlägg av EyeGuy »

Jag tror att om du behövt komplettera dina betyg så kommer du delta i BII urvalet, och betygen kommer att räknas med i medelvärdet.
Jag själv hamnade i den urvalsgruppen då även jag var tvungen att komplettera mina gymnasiebetyg för behörigheten.
Daniela

Re: komplettering av betyg till läkarprogrammet

Inlägg av Daniela »

Tack för ditt svar!

Minns du hurudana poäng du hade? Jag försöker räkna ifall mitt betyg nu med kompletteringar räcker till antagning i Odense, jag ligger på 10,78 i avgångsbetyg och 11,6 i studentexamensbetyg. Omräknat till Danska poäng.

Är detta tillräckligt för antagning tror du?
EyeGuy
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 dec 2013, 13:19

Re: komplettering av betyg till läkarprogrammet

Inlägg av EyeGuy »

Jag vet inte hur mina poäng förändrades efter kompletteringen tyvärr.

Vet inte hur det danska betygssystemet fungerar och jag tänkte främst på den svenska antagningen med det jag skrev.
Men det fanns lite statistik från tidigare antagningar här på sidan (http://xn--lkarstudent-l8a.se/danmark.html#statistik). Med tanke på hur det sett ut de senaste åren tror jag du har goda chanser att kunna komma in på Odense med 11,6, även om en viss ökning verkar ske där. (:
Skriv svar