Danmark hösten -13 ?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Danmark hösten -13 ?

Inlägg av AMB »

Någon här som tänker söka den Danska läkarutbildningen till hösten?
Såg att anmälan öppnar om några veckor, vore kul att ha någon att bolla lite tankar med :himlar:

Bor i södra Sverige och satsar i första hand på Köpenhamn och Odense, både kvot 1 och 2

Nån mer???
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Danmark hösten -13 ?

Inlägg av AMB »

Såg Danmark har öppnat för ansökningar idag.... försökte läsa mig till tillvägagångsett i guiden... man skulle nog behöva kunna danska redan nu :)
mustafa ali
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 feb 2013, 10:06

Re: Danmark hösten -13 ?

Inlägg av mustafa ali »

hej.... jag läser i Köpenhamn.... det var ett tag sedan jag sökte men har för mig att man har till mitten av mars typ den 15:e på sig att skicka in sitt ansökan... jag kom in vi kvot 2... ca 10% av alla läkar och tandläkar studenter kommer in via detta kvot i köpenhamn....
jag är själv narkos sjuksköterska... och det är definitivt ett merit om man jobbar inom sjukvården.... det finns en särskild blankett på köpenhamn univeristets hemsida där man skriver "personligt brev" som ska vara anonymt.... det finns faktiskt kritirier på hemsidan också om vad som ska ingå i brevet.... bla om varför man vill bli läkare, varför de ska välja just dig medmera..... hoppas det hjälpte lite....
kan rekommendera hemsidan Voice of Steve ( läkarstudent i Odense) som bla beskriver antagningsprocessen.
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Danmark hösten -13 ?

Inlägg av AMB »

Tack för info!
Hoppas min ssk utbildning är tillräcklig merit då ;) Har ju jobbat inom sjukvården innan den utbildningen också!
Skickade min ansökan igår... de har gjort om hela antagningsproceduren sen jag tittade på den sidan förra året.. men som sagt nu är allt skickat, betyg, personligt brev CV mm. Bara en lång väntan och att hålla tummarna nu då!!! :)

vore intressant att få höra mer om hur utbildningen i Köpenhamn är och hur det fungerar att läsa där, mail mig gärna om du vill abombitt@gmail.com
mustafa ali
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 feb 2013, 10:06

Re: Danmark hösten -13 ?

Inlägg av mustafa ali »

hej igen! jag varit färdig SSK sedan 10 år tillbaka, varav senaste 5 åren har jag arbetat som anestesi sjuksköterka... Jag hade arbetat 6 år innan jag sökte till köpenhamn... det viktiga är du i det personliga brevet är ärlig och framförallt kan fånga deras intresse vid första anblick.... när jag sökte så tror att det var ca 2700 st sökande varav ca 1900 har skrivit personlig brev... men jag kom in trots att jag " bara" hade ca 17 i betygsnitt. Jag är ett levande exempel på att man ALDRIG ska ge upp hoppet om man har en dröm.... Min väg till drömyrket har väldigt lång men nu är ÄNTLIGEN där......
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Danmark hösten -13 ?

Inlägg av AMB »

... blir färdig SSk till sommaren o har jobbat inom amulansen innan.....vet inte om de är tillräckligt..... men som du säger man ska aldrig ge upp, "ingenting är omöjligt - de omöjliga tar bara lite längre tid " ;)
matilda

Re: Danmark hösten -13 ?

Inlägg av matilda »

Hej!
Jag har åxå planer på att söka in till hösten -13 (köpenhamn), måste snabba mig med alla papper o sånt nu dock. Har försökt läsa mig till på köpenhamns hemsida om det funkar med behörighetskomplettering från basår och fick uppfattningen om att det går bra, stämmer det, någon som vet?
Jag har inte så många meriter och är ganska ung vet inte ifall det ens är lönt att söka..
Är 21 år och har gått 1,5 år på ssk, sedan har jag läst upp mina betyg så jag har ca 22,00 i betyg med merit enl. svenska systemet, är det en merit att jag har läst upp alla mina ämnen utom 4 till MVG eller det är inte relevant eftersom alla inte hör med vård att göra? Tänkte mest att det kan visa min vilja/ambition eller ngt, vad tycker ni?
Sedan har jag såklart sommarjobbat som vårdbiträde/usk på somrarna..
Känns så hopplöst att komma in..

//Matilda
matilda

Re: Danmark hösten -13 ?

Inlägg av matilda »

bör kanske tillägga att jag hoppade av ssk efter 1,5 år för att studera upp mina betyg, hoppade av för ett år sedan.. kommer det ses som väldigt negativt tro?
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Danmark hösten -13 ?

Inlägg av AMB »

Mina betyg är kompletterade (visserligen för många år sedan) så vitt jag förstår räknas betygsgenomsnittet och man får inga extra poäng för att man läst högre kurser än vad som krävs.
Att du hoppat av SSK utbildningen behöver väl inte vara negativt om du förklarar anledningen till det...
mustafa ali
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 feb 2013, 10:06

Re: Danmark hösten -13 ?

Inlägg av mustafa ali »

hej.... jag tror att det funkar med behörighetskomplettering( rekomenderar hemsidan Voice of steve) som på sin sida beskriver antagningsprocessen. nej, jag tror inte att läsa upp betygen räknas som merit, däremot visar det, att du är målmedveten. varför hoppade du av SSK utbildning.... är läkare ditt mål? om detta är fallet, så skriv det i ditt motivationsbrev.. sedan är all form av vårdrelaterad arbete merit. gör du frivillig arbete i någon organisation som hjälper människor räknas det också som merit..... hoppas det hjälpte lite.....
Skriv svar