Läkare i Trondheim

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Jons

Läkare i Trondheim

Inlägg av Jons »

Att jag skulle vilja plugga till läkare i Norge och att högskoleprovet inte gäller där, var tyvärr inget jag hade kännedom om under mina gymnasieår. Har alltid bekvämt lutat mig tillbaka på att kunna komma in på vad som helst genom höga poäng på högskoleprovet, och mina gymnasiebetyg är därefter, mycket dåliga alltså. 15 bleka meritlösa poäng räcker väl förmodligen inte ens till att bli antagen till en sketen distanskurs i fiskrensning :nej: .

Men kan ändå inte släppa tanken på att läkarprogrammet i Trondheim vore det bästa steg jag skulle kunna göra nu i livet, och vill därför vända på varje sten innan jag ger upp hoppet om att komma in just där. Därför kastar jag ut frågan, finns det någon chans, någonting jag kan göra? Om jag blir antagen på ett universitet i Sverige, skulle det då kunna vara en väg in genom att därifrån byta till universitet i Trondheim?

Är tacksam för alla råd och tips!
gast

Läkare i Trondheim

Inlägg av gast »

Hur skulle ett svenskt högskoleprov som till stor del testar din begåvning i svenska ge dig möjligheten att läsa på ett norskt universitet?

On topic: Din möjlighet är att göra om vad du slarvade med tidigare - din gymnasiala utbildning.
Jons

Läkare i Trondheim

Inlägg av Jons »

gast skrev:Hur skulle ett svenskt högskoleprov som till stor del testar din begåvning i svenska ge dig möjligheten att läsa på ett norskt universitet?

On topic: Din möjlighet är att göra om vad du slarvade med tidigare - din gymnasiala utbildning.
Huruvida det svenska högskoleprovet skulle vara relevant i Norge vet jag inte ens varför du tar upp, du kanske missuppfattade mitt inlägg eller inte läste det ordentligt, för det är inget jag antytt mig ha några synpunkter på.

Min frågeställning var som sagt om det finns någon eventuell annan väg att nästla sig in på läkarprogrammet i Trondheim. Ja, jag greppar efter halmstrån här, men om det finns någon möjlighet så vill jag veta det innan jag ger upp hoppet.
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

Läkare i Trondheim

Inlägg av Tesla »

Din väg in är, som nämnt ovan, att plugga upp dina betyg. Tog du studenten i GY11 systemet så får det nog bli genom såkallade prövningar, då jag inte tror att du får gå komvux. Lycka till!
Jons

Läkare i Trondheim

Inlägg av Jons »

Tesla skrev:Din väg in är, som nämnt ovan, att plugga upp dina betyg. Tog du studenten i GY11 systemet så får det nog bli genom såkallade prövningar, då jag inte tror att du får gå komvux. Lycka till!
Då vet jag, tack för svar!
Skriv svar