Plan B, hur ser det ut med Norge?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
theresemp

Plan B, hur ser det ut med Norge?

Inlägg av theresemp »

Hej! Gick samhäll i GY11, tog studenten i år. Går just nu naturvetenskapligt basår på komvux för att skaffa behörighet till läkarlinjen då jag kommit på att det är vad jag vill bli. Dock ser mina chanser ganska dåliga ut gällande att komma in i sverige, men är ju förstås min högsta dröm. Ska plugga järnet inför högskoleprovet till våren och hoppas på att komma in i Umeå.

MEN, som plan B, hur ser det ut med norge? Finns det någon organisation jag kan vända mig till för att få mer hjälp/information om hur jag ska gå till väga? Jag känner mig ganska vilsen i hela denna ansökningsvärlden då jag är färsk från gymnasiet.

Plan C är även att söka i europa. Men mest intresserad är jag av norge i nuläget. Glad för alla tips och förslag och svar.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Plan B, hur ser det ut med Norge?

Inlägg av Nils »

Hej theresemp!
Har du läst denna sida?
http://läkarstudent.se/norge.html
Gäst

Plan B, hur ser det ut med Norge?

Inlägg av Gäst »

Bra motivation! Du gör helt rätt i att försöka komma in här i sverige. Det största tipset jag kan ge är att inte ge upp! Plugga upp betygen, plugga upp högskoleprovet och försök komma in genom dessa kvoter. Gör PIL på KI. Försök i MINST 1-2 år att komma in här i sverige, för tro mig det är INTE värt att plugga i några av de österländska länderna (där vem som helst med pengar kommer in och där man endast går igenom helvete... INTE VÄRT DET! Hellre tandläkare här byter MÅNGA till).
Du KAN komma in här om du verkligen vill och försöker. Lycka till vännen.
//
Nyantagen läkarstudent i sverige
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Plan B, hur ser det ut med Norge?

Inlägg av Nils »

Inlägg om antagning i Sverige har flyttats till en egen tråd:
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?t=4277

/ Moderator
Skriv svar