Räknas utökade kurser på gymnasiet med??!!

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Zaid
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 jan 2014, 16:48

Räknas utökade kurser på gymnasiet med??!!

Inlägg av Zaid »

Har panik just nu!!

Har tänkt att söka läkarutbildningen i Norge hösten 2014 och har ett snitt från gymnasiet (utan meritpoäng) på 19,0 men läste någonstans på forumet att i Norge räknar de även med de utökade poängen. Jag har ett VG och två G i utökade, vilket bara är kurser jag pluggade för att få mina meritpoäng i Sverige. Alltså har jag läst 2800 poäng på gymnasiet. Räknar Norge på de 2800 poängen eller bara de 2500 bästa, som i Sverige? Annars är jag körd..... :olycklig:
Rasmus

Re: Räknas utökade kurser på gymnasiet med??!!

Inlägg av Rasmus »

Hej!

Ja, dessvärre räknar de snittet av samtliga betyg på ditt betygsdokument som du skickar in till samordna opptak (det är så dom gör i Norge nämligen). Jag hade också förut planer på att läsa i Norge och kollade upp allting noggrant då. Hade som dig ett G och ett VG i utökade kurser som jag bara läste bara för att få meritpoängen. Så nu satsar jag på antagning i Sverige istället. Hoppas ändå att du kan hitta en lösning på något sätt!
Zaid
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 jan 2014, 16:48

Re: Räknas utökade kurser på gymnasiet med??!!

Inlägg av Zaid »

Tja Rasmus!

Kollade du om din skola kunde skriva ut betygen på dina 2500 bästa poäng och utesluta de utökade kurserna? Har mailat min gamla rektor för att kolla, det borde gå kan man tycka :)
Rasmus

Re: Räknas utökade kurser på gymnasiet med??!!

Inlägg av Rasmus »

Tja igen!

Nej det gjorde jag aldrig. Vet att jag kollade med någon KOMVUX-skola och enligt dom skulle det inte gå att ta bort betyg från ens slutbetyg men frågade aldrig min gamla skola om dom kunde skriva ut något form av "alternativt slutbetyg". Skriv här vad du får för svar! Var helt fruktansvärt less över det här när jag upptäckte det för SYV:en på mitt gamla gymnasium bedyrade verkligen att det inte kunde få några negativa konsekvenser att bara läsa en kurs som ger meritpoäng som utökad och satsa på G... Den enda möjligheten studievägledaren på KOMVUX nämnde för att få bort betygen på ens slutbetyg var om man juridiskt kunde bevisa att man blivit felaktigt informerad av tex en SYV eller annan person som "på pappret" ska kunna sånt här med antagning eller om den personen utelämnat viktig information. Jag hade dock inga mail eller liknande dokument som kunde bevisa det då vi enbart hade muntlig kontakt. Även om du inte blev varnad av någon SYV eller liknande kanske du kan höra med syven på din gamla skola om hon kan var schysst att säga det. Tycker verkligen du ska testa allt! Stort lycka till! :)
Zaid
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 jan 2014, 16:48

Re: Räknas utökade kurser på gymnasiet med??!!

Inlägg av Zaid »

Jodå hahah vi har alla fått höra att det inte skall göra någon skillnad för snittbetyget att läsa utökat, och att betygsvärderingen bara skall vara gynnsamt för den ansökande - i Sverige ja. Jag hoppas verkligen och håller tummarna för att det går att skriva ut ett betygsunderlag utan de utökade kurserna. Har varit inne och läst lite på skolverkets hemsida om vad som är obligatoriskt att ha med i ett examensunderlag från gymnasiet och det verkar som att om man började plugga innan våren 2010 så är det inte krav på att ha med de utökade kurserna. Dock är jag sjukt osäker på om jag fattat det hela rätt eller inte. I vilket fall som helst så skulle det underlätta markant om jag kunde få betygen utan de utökade kurserna och därmed plugga i Norge istället för östeuropa som bara kostar pengar.... Problemet var att det var min gamla rektor som manade på mig att inte satsa på de här kurserna och hade hon varit kvar som rektor och jag förklarat min situation hade det kanske gått att göra något under bordet, dock har skolan en ny rektor och jag vet inte om hon är så angelägen att bryta mot normer/och eller regelverk för min skull hehe :)

Önskar dig också ett stort lycka till!
Rasmus

Re: Räknas utökade kurser på gymnasiet med??!!

Inlägg av Rasmus »

Ja så är det verkligen! Känns fortfarande lite läskigt att titta på sina betyg på antagning.se och se sitt G där även om man vet att det inte kommer räknas med. Planerar också att söka HT14 och känner mig trots att jag kollat upp allting ett oräkneligt antal gånger orolig för att mitt meritvärde inte är det som jag har räknat ut att det borde vara... Ja hoppas verkligen att det går! Känns ju väldigt onödigt att lägga massvis med pengar på att läsa i Östeuropa om du skulle kunna få en gratis högklassig utbildning i Norge! Var i Norge har du tänkt söka? Mitt tips är att du försöker med allt du kan hitta på tills du har hittat en lösning, men det var ju väldigt synd att din gamla rektor inte jobbade kvar! Tack så mycket! :) Jag är typ redan nervös inför HT14-antagningen... haha.
Zaid
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 jan 2014, 16:48

Re: Räknas utökade kurser på gymnasiet med??!!

Inlägg av Zaid »

Kommer skriva HP nu till våren samt söka Danmarks kvote 2 med motivationsbrev. Ska också söka Estlands läkarutbildning har jag tänkt :) Tror inte att jag kommer in i Norge längre, kommer ha strax över 53 om jag söker genom forstegangsvitnesmål. Såvida jag inte kan få bort mina utökade kurser på något sätt för isåfall ligger jag strax över förra årets gräns
Rasmus

Re: Räknas utökade kurser på gymnasiet med??!!

Inlägg av Rasmus »

Okej, men hoppas att det ordnar sig för dig och ett stort lycka till! :)
Skriv svar