Poängberäkning för Norge - ny information

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Poängberäkning för Norge - ny information

Inlägg av Nils »

Jag råkade just hitta denna nya sida som på ett mycket tydligt sätt förklarar hur ansökningspoäng beräknas beroende på vilken kvot man hoppas bli antagen genom:

http://www.samordnaopptak.no/info/oppta ... beregning/

Av denna sida framgår det att
* tilläggspoäng och ålderspoäng används endast inom ordinærkvoten
* det finns även möjlighet till språkpoäng som alternativ till realfagspoäng

Antagningsguiden här på läkarstudent.se ska snart uppdateras utifrån denna information.
Gäst

Re: Poängberäkning för Norge - ny information

Inlägg av Gäst »

Hejhej Nils!

Jättebra hemsida verkligen, det uppskattas!

Har en fråga angående antagningen till Norge. Så som det ser ut nu så får jag +4p eftersom jag har pluggat matte (A+B+C+D+E) osv... Sedan har jag en fråga om studierna på universitet och extrapoäng man kan få genom det. HT13 pluggade jag 30hp (20hp matte och 10hp ekonomi) som jag kommer att ha betyg för att skicka in med min ansökan. Men nu VT14 kommer jag att påbörja tandläkarutbildningen i Göteborg medan jag väntar på mina läkarstudier (eller så stannar jag vem vet). Jag kommer ej att ha betygen för dessa extra 30 hp när jag skickar in min ansökan men kan man ändå skicka in ett papper på att man pluggar liksom? Har skickat ett mejl om detta till de också... Kan jag få extrapoäng för något annat också? Är 20 år och har 19,0 från gymnasiet utan merit. Hade högsta betyg i alla de naturvetenskapliga ämnena men VG i alla samhällsvetenskapliga (för tråkigt för att plugga, så dum man var...), väger detta in?

Sedan undrar jag rent generellt vad de vill ha i ansökan egentligen.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Poängberäkning för Norge - ny information

Inlägg av Nils »

Såvitt jag vet spelar det inte någon roll hur dina betyg fördelade sig, det är bara genomsnittet och norska "meritpoäng" som används.

Jag tror inte du kan tillgodoräkna dig kurspoängen i förväg, däremot kan det kanske vara möjligt att komplettera med dessa före sista kompletteringsdatumet (som jag tror är efter vårterminens slut). Eventuellt måste du meddela den avsikten i förväg. Jag vet inte säkert vad som gäller i detta avseende, så kontakta gärna samordnaopptak.no för mer definitiv information.

Jag tror att du ligger bra till för Bergen och Tromsø, eventuellt kan dina poäng räcka även till Oslos vårterminsstart om du ansöker till den också (19,0 med +4 poäng blir totalt 57,5 poäng). Får dock se hur antagningskraven utvecklas...
Gäst

Re: Poängberäkning för Norge - ny information

Inlägg av Gäst »

Tack för det snabba svaret Nils! :)

Man får väl +1 poäng för varje svenska 30hp man har läst? I så fall så har jag minst 19,0+5 (58,5) och sedan om jag får räkna med denna terminen så får jag +6 och därmed 59,5 om jag förstått det rätt? Hoppas verkligen komma in i Oslo till hösten men ligger verkligen på gränsen förutsatt att antagningskraven inte höjs! Annars kommer jag börja plugga i Bergen, orkar inte vänta mer :himlar:
Gäst

Re: Poängberäkning för Norge - ny information

Inlägg av Gäst »

Hej! Jag undrar om meritpoängen som man har i Sverige räknas med i betygsnittet?
Jag har 20,25 med merit, har jag någon chans?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Poängberäkning för Norge - ny information

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Tack för det snabba svaret Nils! :)

Man får väl +1 poäng för varje svenska 30hp man har läst? I så fall så har jag minst 19,0+5 (58,5) och sedan om jag får räkna med denna terminen så får jag +6 och därmed 59,5 om jag förstått det rätt? Hoppas verkligen komma in i Oslo till hösten men ligger verkligen på gränsen förutsatt att antagningskraven inte höjs! Annars kommer jag börja plugga i Bergen, orkar inte vänta mer :himlar:
Tilläggspoängen för högre utbildning räknas dock inte i förstegang-kvoten, bara ordinärkvoten... :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Poängberäkning för Norge - ny information

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Hej! Jag undrar om meritpoängen som man har i Sverige räknas med i betygsnittet?
Jag har 20,25 med merit, har jag någon chans?
Hej!

Svenska meritpoäng räknas inte med, du får norska meritpoäng istället.
http://www.samordnaopptak.no/info/oppta ... index.html

Vilket är ditt genomsnitt utan meritpoäng?
Vilka kurser har du läst?
Norgee
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 feb 2014, 09:46

Re: Poängberäkning för Norge - ny information

Inlägg av Norgee »

Hejsan!

Jag skulle gärna vilja ha hjälp med att se vart i Norge jag kan bli antagen eller om jag kan bli någonstans.
Jag har 18,8 i snitt från gymnasiet (har läst bla Matematik E, fysib B och andra kurser). Jag har läst på högskolan i några terminer med godkända betyg.

Är jättetacksam för svar.
Gäst

Re: Poängberäkning för Norge - ny information

Inlägg av Gäst »

Hur många kurspoäng? (avgör tilläggspoäng)

Hur gammal är du? (avgör ålderspoäng och kvotbehörighet)
Stina

Re: Poängberäkning för Norge - ny information

Inlägg av Stina »

Jag förstå inte riktigt hur man räknar ut sin norska poäng. Om jag har snitt på 22,5 inkusive meritpoäng, får jag då 225+4 poäng? Kan någon förklara snälla?
Skriv svar