Andra ansökande inför hösten 2013?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Linnea

Andra ansökande inför hösten 2013?

Inlägg av Linnea »

Hej!

Jag ska söka läkarlinjen i Oslo inför hösten 2013. Fyller 21 i år (född 1992) men har ringt och hört med universitetet och tydligen kan man ändå söka i førstegangsvitnemål-kvoten. Skulle vara så kul att prata med någon annan svensk som har planer på att börja läkarlinjen i Norge :glad:
Daniela

Re: Andra ansökande inför hösten 2013?

Inlägg av Daniela »

Hej! Jag har också planer på att söka till hösten.
Vet du nånting om antagningspoäng, eller om det är nåt prov? :)
Linnea

Re: Andra ansökande inför hösten 2013?

Inlägg av Linnea »

Kul! Har du någon mail så kan vi skriva där istället? :glad:
RGstudent

Re: Andra ansökande inför hösten 2013?

Inlägg av RGstudent »

Hej! Jag tänkte faktiskt också söka till hösten :glad: , skulle vara bra om man kunde ha kontakt med några svenskar som vill plugga där. Vad har ni för betygssnit? Själv har jag 19,50 så är lite orolig att jag inte kommer in men värt ett försök! :flinar:
Angelica

Re: Andra ansökande inför hösten 2013?

Inlägg av Angelica »

Hej! Jag planerar också att söka till i höst och ansökningstiden har precis börjat. Frågan är vilka lärosäten som man ska välja först? Hur tänker ni? Vad har ni hört om de olika univeristeten?
theknifeee

Re: Andra ansökande inför hösten 2013?

Inlägg av theknifeee »

Hej!
Jag ska söka i Oslo, Trodnheim, Bergen och Tromsö men har Oslo som förstahandsval. Vet någon om man kan komplettera kurser under sommaren? :glad:
Freja
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 jan 2013, 21:50

Re: Andra ansökande inför hösten 2013?

Inlägg av Freja »

Hej!
Jag har precis suttit och registrerat mig för ansökan. Ska bli spännande och se hur det går. Tar studenten till våren så än så länge vet jag inte hur stor chansen är.
Vad har ni hört om Norge? Hur stor skillnad är det ifrån Sverige osv?

Vad jag har förstått det som så kan man skicka in betyg ganska sent, jag tar ju inte studenten förrän till sommaren så runt den tiden kan man säkert skicka in komplement.

Det här kanske är en lite dum fråga, men det slog mig precis, Högskoleprovet, de räknar inte alls med det i Norge va? Utan det är bara en svensk antagningsmetod?

Roligt att det är så många svenskar som söker tycket jag!

Jag har också valt Oslo som förstahandsval :)
Cory
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 nov 2012, 20:00

Re: Andra ansökande inför hösten 2013?

Inlägg av Cory »

Hej! Jag har också Oslo som förstahandsval och sedan 2.Trondheim, 3.Tromsø och Bergen sist. Jag har hört att Trondheim är Norges studentstad liksom Uppsala och Lund i Sverige. Jag har jobbat i Norge flera gånger och lärde känna några folk som har pluggat där. Alla trivdes jätte mycket och jag fick ett väldigt bra intryck. Jag kikade lite på NTNU hemsida och det verkar stämma rätt så väl. Jag funderar på att sätta Trondheim som förstahandsval.

Vad tycker ni? Vilket universitet är bäst när det gäller utbildning, studentliv, osv?

/cory
nasrin

Re: Andra ansökande inför hösten 2013?

Inlägg av nasrin »

Hej! Jag funderar också på att söka dit! Skulle bli kul om man kände någon från innan :) Problemet är att jag har 17.60 i snitt utan meritpoäng, är det inte för lågt att söka till norge för? :( :(
Leufven

Re: Andra ansökande inför hösten 2013?

Inlägg av Leufven »

Hej!
Jag har också tänkt söka till Norge till hösten 2013 ! Riktigt kul att hitta andra som sitter i samma båt :)
Jag har prioriterat lite annorlunda. Kollade på antagningspoängen och prioriterade den med lägst antagningspoäng högst. Det kanske är dumt om nu Oslo el Trondheim är bättre studentstäder.

Jag tänkte höra om någon har lite koll på vilka papper som ska skickas in förutom betygen och när ? Som jag har fattat det är det gymnasiebetyg, övriga studier och personbevis men är det något mer, känns som jag missat något?

Om ni vill kanske man kan starta en facebookgrupp och prata mer där om folk inte vill lägga ut sina e-mail till allmän beskådan :D

kram
Skriv svar