Svensk-norsk konvertering av betyg nu enklare

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Svensk-norsk konvertering av betyg nu enklare

Inlägg av Nils »

Tidigare användes en ganska klumpig och stor tabell för att underlätta konvertering mellan svenska och norska betyg utifrån olika nivåer på extrapoäng. Tabellen var bättre än ingenting men vad gäller överblickbarhet lämnade den väldigt mycket att önska.

Den tabellen har nu ersatts av ett diagram. Allt man behöver göra är att först avmarkera samtliga linjer (via knappen som markerar / avmarkerar samtliga) och sedan markera de linjer man är intresserad av.

Genom att hålla muspekaren över de olika punkterna på linjen får man veta exakt vad ett visst svenskt betyg motsvarar "på norska", och vice versa, för den valda nivån på extrapoäng.
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Re: Svensk-norsk konvertering av betyg lättare än förr

Inlägg av sa++ »

En snabb fråga; snittbetyget som anges på hemsidan exempelvis Oslo Universitet 57,6 för VT12. Är realfagspoängen medräknad där?

//Sara
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Svensk-norsk konvertering av betyg lättare än förr

Inlägg av Nils »

Såvitt jag vet. :)
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Re: Svensk-norsk konvertering av betyg lättare än förr

Inlägg av sa++ »

tack! :glad:
Rasmus

Re: Svensk-norsk konvertering av betyg lättare än förr

Inlägg av Rasmus »

Hej!

Jag är mycket intresserad av att börja läsa till läkare i Norge och har en viktig fråga vad gäller hur de räknar ut snittbetyg från utökade gymnasieprogram. Det är nämligen så att jag började studera ekonomi vid Universitet i Oslo nu i höstas (vilket känns helt fel) och då verkade de som att de räknade ut mitt snittbetyg från samtliga kurser jag hade på mitt betygsdokument. Eftersom jag blev antagen ändå så brydde jag mig inte så mycket om det utan tänkte bara att de hade gjort fel. När jag nu har bestämt mig för att söka medicin istället kommer det dock få stor betydelse om de räknar med samtliga av mina betyg eller ej. Jag har nämligen ett G i Tyska steg 4 och VG i Engelska C, kurser jag enbart läste för att kunna få tillgodogöra mig meritpoängen.

Är det så att de bara gjorde fel i mitt fall eller räknar de alltid ut snittbetyget från samtliga betyg, även om de är markerade med ett u?

Mycket tacksam för svar.

Mvh
Rasmus
Zaid
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 jan 2014, 16:48

Re: Svensk-norsk konvertering av betyg nu enklare

Inlägg av Zaid »

Rasmus har du fått svar på hur det var med utökade kurser?
Skriv svar