Repetition av gymnasiekunskaper inför studiestarten?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Kommer mina kemikunskaper räcka?

Inlägg av Hakke1 »

Finns även en kemisammanfattning här på läkarstudent.se som Nils sammanfattat. Läs igenom den. Annars kommer det antagligen hållas ett par repetitionsföreläsningar om den mest basala kemin (bindningar osv).
Guest1

Repetera kemin?

Inlägg av Guest1 »

Hej!

Ska börja på läkarprogrammet nu till vårterminen och jag är orolig för att jag har glömt gymnasiekemin för mycket. Gjorde testerna på den här sidan men jag failade totalt.
Kommer ihåg det grundläggande om lipider, kolhydrater och proteiner. Nukleinsyrorna kommer jag ihåg sådär. Hela biokemin minns jag bara väldigt svagt, kommer som sagt bara ihåg det basala.
Tycker ni jag borde vara orolig? Räcker det gott och väl om jag läser pdf-filen som Nils har skrivit under fliken Kemi här på sidan? Behöver jag överhuvudtaget repetera?
Tog studenten i somras så det är inte alls länge sedan jag slutade plugga.
Gäst

Förbereda mig inför ht 2017

Inlägg av Gäst »

Hej

Det är så att jag förmodligen kommer börja studera på läkarprogrammet vid lunds universitet nästa termin, dock har jag en viss oro kanske till och med rädsla då det var ett tag sen jag satt i ett klassrum (28) och har glömt mestadels av kemin samt biologin.
Kommer det vara kört för mig då även grunderna inom kemi a och biologi a finns en del luckor?
Kommer tillbaka till Sverige vid början av juli och vet inte om det räcker med tid att gå igenom kemi a&b dessutom biologi 1&2 och det jag har hört är matematiken och fysiken inte viktigt under utbildningen?

Tack.
Gäst

Förbereda mig inför ht 2017

Inlägg av Gäst »

Du kan va lugn. Du kommer upptäcka att de som kommer direkt från gymnasiet har lite mer förkunskaper vissa veckor på cellbiologin men det jämnar ut sig och ni ska ju läsa samma saker.

Finns lite olika kompendier runt om på internet med nyckelbegrepp inom biokemi som du kan titta på för att lugna nerverna men inte behöver du gå igenom hela gymnasiekurser igen.
Gäst

Förbereda mig inför ht 2017

Inlägg av Gäst »

Hej

Det skulle inte vara möjligt för dig att länka vissa sidor där då går igenom grundligt biokemin så man känner sig lite förbered eller ska man ta hela det momentet och ha det i bakhuvudet?

Vad skulle du säga är väsentligt att kunna innan man börja förutsatt att du går i läkarutbildningen (Lund) som man bör kunna?

Tack för hjälpen.
Gäst

Förbereda mig inför ht 2017

Inlägg av Gäst »

Du ska få några länkar med begrepp som du kan googla om du vill MEN stirra dig inte blind på det här om du inte kan. Du kommer upptäcka(och ha tid nog att läsa in) under kursen vad du behöver fördjupa dig i och vad du behärskar. Dessutom inleds cellbiologin med ett par grundläggande föreläsningar som stöd för inlärningen.

Den första kursen på läkarprogrammet i Lund är typ en uppvärmningskurs på 8 veckor. Till den behöver du inte läsa någonting, den berör lite anatomi och neurobiologi bland annat.

Mitt primära råd till dig blir att du slappnar av, kopplar bort tankarna på kommande studier och lägger energin på att göra sånt du gillar och som får dig att må bra. Läsa och lära kommer du hinna göra under utbildningen..


Här är en länk till nyckelordslistan som används på cellbiologikursen i Lund:
http://www.med.lu.se/laekarutbildning/t ... lordslista

Annan lista med begrepp:
http://www.brauns.se/cellbiologi/downlo ... dlista.pdf
Gäst

Förbereda mig inför ht 2017

Inlägg av Gäst »

Men vill inte känna så när jag lär mig något nytt så samtidigt måste jag slå upp gamla termer om hur kemin funkar på grund av kunskapsbrist.

Tack så hemskt mycket för du tog din tid att besvara mina frågor, det är väl bara nerver som gör mig så orolig.

Ska ta ditt råd och slappna av då troligtvis kommer jag inte ha en sådan fri period igen, åtminstone inte under de kommande 5+ åren.
Dinara

Förbereda mig inför ht 2017

Inlägg av Dinara »

Hej!
Börjar du studera i hösttermin? Jag har precis kommit in på Lunds universitet och skulle vilja gärna skaffa en ny vän, förstås om du inte har något emot :velig:
Gäst

Förbereda mig inför ht 2017

Inlägg av Gäst »

Hej,

Det blev tyvärr ändrade planer då min sambo fick jobb runt Stockholmsområdet, vilket gjorde att mina val blev ganska begränsade till Uppsala och Karolinska.

Men jag önskar dig lycka till, och skaffa vänner lär du inte ha några problem även om du är lite äldre som mig:)
Dinara

Förbereda mig inför ht 2017

Inlägg av Dinara »

Hej igen!
Åh, vad tråkigt :ledsen:
Hoppas att du har kommit in där istället då :tummarupp:
Ja precis, det är ju åldern som gör mig lite orolig(är 35 år). Dessutom har jag tre små barn och är utländsk vilket förmodligen bidrar till att det blir ännu svårare att klara de redan tuffa studier :konfys:. Ojojoj, desto mer tänker jag desto mer är jag nervös och skrämd :oj:
Tack för svaret!
Skriv svar