Forum • Visa tråd - Repetera kemin?

Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Repetera kemin?

Repetition av gymnasiets naturvetenskap, inhämtande av andra nyttiga kunskaper, et cetera.

21 dec 2016, 23:22

Hej!

Ska börja på läkarprogrammet nu till vårterminen och jag är orolig för att jag har glömt gymnasiekemin för mycket. Gjorde testerna på den här sidan men jag failade totalt.
Kommer ihåg det grundläggande om lipider, kolhydrater och proteiner. Nukleinsyrorna kommer jag ihåg sådär. Hela biokemin minns jag bara väldigt svagt, kommer som sagt bara ihåg det basala.
Tycker ni jag borde vara orolig? Räcker det gott och väl om jag läser pdf-filen som Nils har skrivit under fliken Kemi här på sidan? Behöver jag överhuvudtaget repetera?
Tog studenten i somras så det är inte alls länge sedan jag slutade plugga.
Guest1

07 okt 2017, 14:34

Ifall kemikunskaperna känns som en schweizerost är det inte ett hinder för studier av biokemi och cellbiologi på läkarprogrammet. Det främsta skälet till att jag själv rekommenderar repetition inför studiestarten är bara att det ger en smidigare start av de kurserna.

Testerna på den här sidan är omfattande och detaljerade eftersom tanken är att de ska omfatta "typ allt" för den som vill ha en hög ambitionsnivå. De kan också visserligen användas som diagnostiska tester men det huvudsakliga syftet är att underlätta repetition och innötning av det som fastnat mindre bra efter en föregående litteraturläsning... :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent