Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Kommer mina kemikunskaper räcka?

Repetition av gymnasiets naturvetenskap, inhämtande av andra nyttiga kunskaper, et cetera.

04 aug 2016, 13:04

Börjar KI nu till hösten och är orolig för mina kemikunskaper. Visst kan jag enkla saker som räkna ut koncentration, substansmängd osv men kemi 2 är arabiska för mig. Fick E i den kursen. Kommer jag faila läkarstudierna helt?
Orolignu

04 aug 2016, 19:37

Nej.
DrHus

04 aug 2016, 20:02

Mind to elaborate?
Orolignu

04 aug 2016, 20:41

Hur vill du att han ska utveckla? Hans svar var tydligt - dina kemikunskaper kommer inte fälla dig.
gast

04 aug 2016, 20:54

Förstår, undrade mer hur han motiverade sitt svar...
Orolignu

04 aug 2016, 21:33

Man läste extremt mycket fysik och kemi på gymnasiet som man inte använder mer än en bråkdel av och det under preklin. Så du behöver inte vara orolig. räkna ut koncentration och sådant glömma helt. Om du någonsin behöver det så får du googla lite snabbt.
KIK

04 aug 2016, 21:35

Tack för det utförliga svaret. Då känner jag mig lugnare, kan ju grunderna men är mest mer avancerad kemi jag har svårt för
Orolignu

04 aug 2016, 23:21

Finns även en kemisammanfattning här på läkarstudent.se som Nils sammanfattat. Läs igenom den. Annars kommer det antagligen hållas ett par repetitionsföreläsningar om den mest basala kemin (bindningar osv).
Hakke1
Läkare