Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Kemirepetition

Repetition av gymnasiets naturvetenskap, inhämtande av andra nyttiga kunskaper, et cetera.

20 jun 2011, 07:26

Hej alla!

Är Kemi A och B av Natur och Kultur, 1994, för gamla för att använda som repetition inför T1? Tänkte det kunde vara bra att repetera grunderna lite...
Richard_Uppsala
Blivande läkarstudent
Uppsala

20 jun 2011, 13:57

Kemi B och Biologi B är bra att repetera. Koncentrera dig på Cellen (organeller, celldelning), replikation, transkription, proteinsyntes och Metabolismen (kolhydrat-, lipid- och proteinmetabolismen) samt från Ke B (kolhydrater, lipider, nukleotider, aminosyror). Gener, Citronsyracykeln och andningskedjan om du hinner.

Det funkar nog med lite äldre böcker. Jag skulle dock föredra nyare. Man kan låna på biblan annars eller läsa på nätet, t.ex.
http://ehinger.nu/undervisning/index.php/kurser.html
http://www4.liber.se/gymnasiekemib/

En annan lättläst bok på svenska ifall du vill få lite inblick Cellbiologi av Charlotte Erlanson-Albertsson.
T1

20 jun 2011, 21:41

Tack för tipset! Får gå förbi biblioteket imorgon och se vad dom har inne!
/Richard
Richard_Uppsala
Blivande läkarstudent
Uppsala

10 jul 2011, 00:55

Så du räknar kallt med att komma in Richard :-)
Har själv sökt Uppsala till hösten och går med mild ångest inför torsdagens antagningsbesked.
WannabeMD

11 jul 2011, 00:58

:visslar: jag undrade bara om TS repeterar grunderna för att det har gått några år sedan han avslutat gymnasiet och glömt bort en del, eller om han precis gått ut gymnasiet men ändå anser att det vore lämpligt att färska upp minnet genom att repetera grunderna lite inför T1?
Gäst

29 jul 2011, 10:19

Det enda jag tyckte var lite tungt under cellenkursen var replikationen. Jag rekommenderar att man läser på om detta på Wikipedia eller i någon bok innan det är dags för föreläsning. Biologi B-boken räcker inte till här om man vill hänga med.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
empezar

26 maj 2012, 13:52

Jag tycker definitivt att du ska repetera gymnasiekemin. Det är många som har problem med den delen i början. Välj rätt bok när du repeterar. Alla gymnasiekemiböcker är inte ekvivalenta.

Har skrivit ett blogginlägg om vilken kemi man bör repetera.
Gäst

28 maj 2012, 16:11

Syra-bas hade jag velat ha bättre kolla på innan T4 i Uppsala. Det uppstod en del pinsamma tillfällen där ingen i klassen hade koll på Kemi A.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
empezar