Förberedelsetips inför T1?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
rackarn
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 jul 2010, 11:30

Förberedelsetips inför T1?

Inlägg av rackarn »

Hej! Jag ska börja plugga i Lund nu till hösten? Nån som har tips på hur man kan förbereda sig? Bra böcker att läsa? Skulle även uppskatta om nån har tips på bra sätt att lära sig anatomin. Tack! :glad:
Professorn
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 jul 2010, 23:25

Re: Förberedelsetips inför T1?

Inlägg av Professorn »

Vad trevligt!

Har precis läst klart T1, så se till att förbereda dig på en fenomenal nollning!

När vi började sa våra faddrar att vi "inte alls behöver plugga så mycket", det trodde vi såklart inte på.
Men såhär i efterhand så är det helt sant!, du kommer läsa två kurser: Grundkursen och cellbiologin

Grundkurstentan klarar du utmärkt om du bara närvarar på alla föreläsningar. Sen kommer någon antagligen att slänga ut ett word-dokument som sammanfattar allting. Den lilla anatomi du läser här lär du dig garanterat, för det är så himla intressant!

Cellbiologin fixar du enkelt om du bara ser till att läsa ett kapitel i veckan.
Jag tycker egentligen inte att du behöver repetera / förbereda dig någonting. Har du ingenting att läsa på stranden så tycker jag du ska ta och låna Saul Hudsons, mer känd som "Slash", självbiografi och bara förundras över hur han överhuvudtaget kan leva.

Så ta det lugnt och njut av sommarvärmen så ses vi när terminen drar igång!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Förberedelsetips inför T1?

Inlägg av Nils »

rackarn skrev:Hej! Jag ska börja plugga i Lund nu till hösten? Nån som har tips på hur man kan förbereda sig? Bra böcker att läsa? Skulle även uppskatta om nån har tips på bra sätt att lära sig anatomin. Tack! :glad:
Mitt personliga tips för anatomin är att köra frågelistorna i Frågebanken (kräver Feneis anatomiska pocketatlas). :glad:
Anatomin kommer dock inte på allvar förrän på T2 och T3, så du behöver inte känna någon stress över den.

För cellbiologin kan du använda den svenska boken för översikt och The Cell för fördjupning, när du väl kommer dit.
För en mjukare start på cellbiologin kan det också vara bra att ha gymnasiekemin i färskt minne.
Madeleine
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 aug 2010, 11:46

Re: Förberedelsetips inför T1?

Inlägg av Madeleine »

Hej!

Jag undrar också över förberedelsetips inför T1 men i Göteborg. Vad ska jag fräscha upp från gymnasiet och/eller vilken kurslitteratur ska jag läsa på innan kursstart?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Förberedelsetips inför T1?

Inlägg av Nils »

Du behöver inte läsa på någon kurslitteratur innan kursstart, dock är det bra att ha gymnasiekemin i färskt minne.
Gäst

Re: Förberedelsetips inför T1?

Inlägg av Gäst »

Nils skrev:Du behöver inte läsa på någon kurslitteratur innan kursstart, dock är det bra att ha gymnasiekemin i färskt minne.
Vad menar du exakt? Vi har mest haft typ "Hur mkt av ämne A & B krävs det för att tillverka X mängd ämne C"
Gastjustnu

Re: Förberedelsetips inför T1?

Inlägg av Gastjustnu »

Gäst skrev: Vad menar du exakt? Vi har mest haft typ "Hur mkt av ämne A & B krävs det för att tillverka X mängd ämne C"
Kolla här (för KI):
http://pingpong.ki.se/public/courseId/5 ... em=3855966
Skriv svar