Börja läsa före terminstart?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Maria
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 maj 2008, 07:43

Börja läsa före terminstart?

Inlägg av Maria »

Alla ni som kommer att börja på läkarprogrammet i höst, har ni tänkt börja läsa lite och förbereda er på förhand? Själv har jag hittils inte tänkt göra det (satsar för fullt i höst istället:D ) men funderar om jag faktiskt borde.
Ni som redan pluggar får också komma med era åsikter! :)

Mvh, Maria
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Börja läsa före terminstart?

Inlägg av Nils »

Repetera gymnasiekemin ifall du inte har den i färskt minne. Det kan bli lite jobbigt att hänga med under början av cellbiologin annars (att förstå exakt vad föreläsarna menar och att lära sig sakerna samtidigt som man kör en omlärning av gymnasiekemin).

I övrigt tycker jag att man inte behöver förbereda sig så mycket.
Anna
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 jul 2008, 22:52

Re: Börja läsa före terminstart?

Inlägg av Anna »

Jag har kikat lite på kemin från gymnasiet, men det är allt. Jag känner som du, bättre att ta det lugnt och vila upp sig innan terminen drar igång!
chocolatecake
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 apr 2008, 20:06

Re: Börja läsa före terminstart?

Inlägg av chocolatecake »

haha, jag fick också en släng av ångest om att jag inte pluggat ngt innan... men har blivit lugnad av många tidigare studenter. Är man inte helt borta vad gäller gymnasiekemin är det troligen inga större problem. Det sägs vara betydligt svårare att komma in än att faktiskt klara av studierna (och då menar jag med fokus på att förstå och lära sig innehållet).
Maria
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 maj 2008, 07:43

Re: Börja läsa före terminstart?

Inlägg av Maria »

Tack för svaren :D Bra att jag inte är ensam om att tänka på sånt :P Jag har gymnasiekemin i relativt färskt minne så nog borde allt gå bra ändå..
Var kommer ni att börja förresten? :P
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Börja läsa före terminstart?

Inlägg av Nils »

chocolatecake skrev:Det sägs vara betydligt svårare att komma in än att faktiskt klara av studierna (och då menar jag med fokus på att förstå och lära sig innehållet).
Det stämmer. Allt man behöver göra är att lägga ner tillräckligt mycket tid på pluggandet, och börja tentaplugga i tid, så klarar man sig.
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: Börja läsa före terminstart?

Inlägg av judithstar »

hej! hur färsk behöver man ha gymnasiematten egentligen?
har tänkt läsa lite gymnasiekemi ifall jag lyckas komma in men frågan är hur mycket matte(c- och d-kursen) man måste kunna....
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Börja läsa före terminstart?

Inlägg av Nils »

judithstar skrev:hej! hur färsk behöver man ha gymnasiematten egentligen?
har tänkt läsa lite gymnasiekemi ifall jag lyckas komma in men frågan är hur mycket matte(c- och d-kursen) man måste kunna....
Det kan underlätta lite ifall man är bekant med derivator och statistik, annars skulle jag säga att det inte blir så mycket matematik under de prekliniska terminerna. Jag skulle säga att du nog har större nytta av att repetera gymnasiebiologin än gymnasiematematiken (och störst nytta av gymnasiekemin).
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: Börja läsa före terminstart?

Inlägg av judithstar »

Nils skrev: Det kan underlätta lite ifall man är bekant med derivator och statistik, annars skulle jag säga att det inte blir så mycket matematik under de prekliniska terminerna. Jag skulle säga att du nog har större nytta av att repetera gymnasiebiologin än gymnasiematematiken (och störst nytta av gymnasiekemin).
oki... jag kommer knappt ihåg vad man använde derivator till... det är för länge sen jag gick på gymnasiet... men jag får väl ta det när och om det blir aktuellt....
har börjat lite med organisk kemi iaf....
Skriv svar