"Saker jag önskar att jag visste..."

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
babbeloke

"Saker jag önskar att jag visste..."

Inlägg av babbeloke »

Hej :)

Jag har länge funderat på hur det är att vara plugga till läkare men jag vill också veta om ni har några tips för en blivande läkarstudent. Tänkte att ni kanske kan skriva ner punkter med saker ni önskat att ni hade vetat innan läkarprogrammet så att jag vet vad som väntar mig och så att jag inte har en massa förväntningar. Det kan vara allt ifrån socialt liv, boende, tentor, förberedelser, tidsplanering ja helt enkelt allt! :ler:
Eli

"saker jag önskar att jag visste..."

Inlägg av Eli »

Jag önskar att jag visste att:
- alla andra inte är superintelligenta och att jag inte är mindre smart
- en tenta som man inte klarar inte betyder att man blir en dålig läkare
- när folk säger att det är bra att använda gamla tentor för att plugga så är det faktiskt ett sjukt bra sätt (trodde inte på dem först ;))
- det är lätt värt att dela med dig av föreläsningsanteckningar till andra, hjälp varandra om någon inte förstår något, etc.
- oroa dig inte för att du måste plugga in en massa saker innan du börjar, ha ett härligt sommar-/jullov istället
- nollningen är rolig att vara med på, även för de som inte lever för fester
- man kan ha ett socialt liv som läkarstudent, men ibland känner jag att det är lättare att umgås med kursare, för de vet att det är mycket att göra så att man kanske prioriterar bort vissa saker pga att man behöver plugga eller bara vill vara hemma och vila upp sig.
- gå med i studentföreningar tidigt i utbildningen och testa på. Tänk inte bara att du ska göra det senare, för tiden går snabbare än man tror och det finns mycket roligt att göra.
- ställ dig i lägenhetskö på de orter du vill läsa på.
- det är inte säkert att man måste köpa all kurslitteratur, men den kan vara bra att ha. Vänta gärna till kursstart med att köpa första terminen, då får man inte om vad för böcker man behöver och kan hitta dem begagnade av äldrekursare.
- oroa dig inte om du inte förstår allt direkt, det kommer :). Föreläsningar kan ibland kännas svåra att hänga med i, men oroa dig inte, det löser sig.
- folk i din närhet kommer fråga dig om sjukdomar från det att du läst en vecka på programmet, haha.
- medicinska områden man verkligen inte tror ska vara intressanta kan vara sjukt spännande. Men allt är inte kul heller, även om det egentligen är intressant så kan det kännas mindre roligt eftersom man MÅSTE lära sig det. Men sammantaget är det enligt mig den bästa utbildningen man kan läsa :)
- ha kul!

Det var det jag kom på nu i alla fall :).
Eli

"saker jag önskar att jag visste..."

Inlägg av Eli »

Autocorrect och slarv ställde till det för mig. Så här ska det vara:

det är inte säkert att man måste köpa all kurslitteratur, men den kan vara bra att ha. Vänta gärna till kursstart med att köpa böcker första terminen, då får man info om vad för böcker man behöver och kan hitta dem begagnade av äldrekursare.
Eli

"saker jag önskar att jag visste..."

Inlägg av Eli »

Och en till sak jag inte visste var hur mycket jag skulle växa som person, hur mycket insikter om mig själv jag skulle få och att jag skulle få så mycket bättre självförtroende.
Skriv svar