Förberedelser inför läkarstudier

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Gast

Förberedelser inför läkarstudier

Inlägg av Gast »

Hej!
2 frågor.
Finns det någon som kan rekommendera en fristående kurs för att förbereda sig på läkarstudierna ( framförallt i Göteborg)?
Molekylär cellbiologi?
Humanfysiologi?

Min andra fråga är finns det någon som kunnat tillgodoräkna sig någon kurs från t.ex tandläkarprogrammet, biomedicinprogrammet på läkarlinjen?

Tack på förhand.
Eli

Förberedelser inför läkarstudier

Inlägg av Eli »

Jag hade nog läst något annat som förberedelse, eftersom man kommer läsa medicin i så många år. Kanske något inom psykologi, t ex. Det känns relevant (beroende på vad för kurs det är förstås) och jag tror man kan ha nytta av det i t ex patientmöten.

Det finns säkert fristående kurser som är bra att ha för att slippa plugga så mycket sen, men man behöver plugga oavsett för det kommer inte vara precis samma. Men för inspiration och för att veta om man tycker medicin är kul så kan man ju läsa någon sån kurs. Och det är nog individuellt vad man tycker också.

Angående tillgodoräknande så har jag dålig koll, men tror det är svårt att tillgodoräkna sig från tandläkarprogrammet, i alla fall på GU. Biomedicin är nog lättare, men jag vet inte hur mycket man behöver ha läst för att kunna tillgodogöra sig. De läser så mycket mer biomedicin och kemi att informationen blir mer utspridd över tid, än hos oss där vi lär oss mindre på kortare tid, men liksom lite av varje. Men jag överlåter den frågan till någon annan här eller till en SYV.
Eli

Förberedelser inför läkarstudier

Inlägg av Eli »

Sedan behöver du inte läsa någonting alls för att förbereda dig, det du behöver får du veta under utbildningen. Jag hade inte läst kemi A/1 på länge så jag fick fråga mina klasskamrater några basic grejer om kemiska bindningar som jag hade glömt bort, så det löste sig. Sedan finns det ju en massa bra dokument här på hemsidan också om man vill repetera saker. Men ville bara poängtera att man klarar sig utan extra högskolekurser och enligt mig utan att repetera en massa innan man börjar. Jag pluggade gymnasiekemi på sommaren innan jag började, vilket jag ångrade efteråt för det hade varit skönare att vara ledig då jag ändå inte kände att det hade behövts ;).
Gast

Förberedelser inför läkarstudier

Inlägg av Gast »

Tack för utförligt svar Eli!

Kanske ändå borde ha specificerat syftet med min fråga.
Har redan ett yrke och arbetslivserfarenhet bakom mig, psykologi och hantering av människor har jag faktiskt genuin kunskap och erfarenhet av. Har dessutom precis läst naturgasår och har den kunskapen också relativt färsk.
Eftersom jag har småbarn så kommer min eventuella studietid på läkarprogrammet tvingas ta ett mycket effektivt format, och eftersom jag har lite tid över i höst så undrar jag om det finns något sätt att förbereda sig så att studierna känns aningen luftigare sedan.

Man kanske kan förbereda sig med någon kurslitteratur?
Gast

Förberedelser inför läkarstudier

Inlägg av Gast »

Naturbasår och inget annat.... :blinkar:
Eli

Förberedelser inför läkarstudier

Inlägg av Eli »

Då är jag med :). Svårt att svara på det, själv tycker jag det är svårt att läsa in mig på saker i förväg utan att veta vad som är relevant kunskap. Vilket man får stor hjälp av föreläsningar/instuderingsfrågor/seminarier att förstå. Men om du skaffar den rekommenderade kurslitteraturen och dessutom använder dig av andras anteckningar för att sålla information och se vad som är relevant, så kanske det kan fungera? Då kan du börja läsa in dig på de första kurserna och därmed ha mindre att plugga när du väl läser dem. Kan det vara en lösning?
Gast

Förberedelser inför läkarstudier

Inlägg av Gast »

Det är absolut en lösning!
Du säger andras anteckningar, finns det studenter som offentliggör sina anteckningar på något sätt?
Eli

Förberedelser inför läkarstudier

Inlägg av Eli »

I Göteborg finns det en sida där äldrekursare lägger upp gamla anteckningar, tentor med och utan svar, m.m. som heter kandidaterna.se. Den får man tyvärr inte tillgång till förrän man blivit antagen. Sedan finns en hemsida som heter Anteckningsgruppen där det också finns anteckningar. Hur man får tillgång till den vet jag inte, men det kan vara värt att kolla. På övriga lärosäten har jag ingen aning om hur det ser ut.
lovisa_umu
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 apr 2016, 23:11

Förberedelser inför läkarstudier

Inlägg av lovisa_umu »

Hej!
Jag har läst två år på biomedicinprogrammet och kunde tillgodoräkna mig termin 1, 50% av termin 2 och 25% på termin 3 ungefär. Så beror väl på vad du läst innan, bara att sätta sig och jämföra kursplaner! :)
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Förberedelser inför läkarstudier

Inlägg av Hakke1 »

På KI finns en gemensam Dropbox för hela läkarprogrammet med tentor och annat smått & gott i, utöver det att alla klasser har en egen Dropbox. Finns även hemsidan hus75.se där man hittar gamla tentasammanfattningar, bl.a. Lukas DFM1-bibel som räddat många KI-studenter :tummarupp:
Skriv svar