Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Förbereda sig inför studiestarten!

Repetition av gymnasiets naturvetenskap, inhämtande av andra nyttiga kunskaper, et cetera.

05 dec 2015, 11:50

Hejsan!

Jag har ansökt till LiU nu till våren och tror mina chanser att bli antagen är goda. Men läser ständigt att man borde förbereda sig genom att mala igenom både Kemi A och B innan kursstart. Vad är er uppfattning?

Två år sedan jag satt med det ämnet.

Hade gott!
Lennart

05 dec 2015, 13:06

Hejhej!

Huruvida du behöver förbereda dig eller inte beror på. Att ha någorlunda koll på gymnasiekemin underlättar men det är inte så att du inte skulle klara dig utan det. Känner du att du glömt bort mycket när det kommer till jämvikter och den organiska kemin kan jag tycka att det låter vettigt att fräscha upp det. Det finns en sammanfattning här på läkarstudent, kan du den någorlunda kan du nog betrakta dig själv som mer förberedd än de flesta andra :)
Tesla
Läkarstudent

05 dec 2015, 17:14

Hej!

Jag läser vid LiU termin 2.

Jag skulle säga att det bästa skulle vara att läsa metabolism och allmän cellbiologi med fokus på det centrala dogmat. Att skaffa sig grunder i tidig Embryologi kommer också underlätta. Att läsa allmän kemi hjälper inte alltför mycket, även om det kan underlätta något. Det kommer finnas många fler som har många fler år sedan de satt vid skolbänken. Det betyder att nivån läggs på en rimlig nivå. Jag läste fysiologi, cancerbiologi och cellbiologi som strökurser innan jag började. Det underlättade och avspeglades också på tentamensresultatet haha.

Men kom ihåg, du behöver inte oroa dig!! :D
LiuT2

09 dec 2015, 00:25

Jag läser inte i Linköping så jag ska kanske inte ge råd, men jag trodde man behövde förbereda sig mer än man behövde där jag läser. De tar upp det man behöver veta, så även om det var flera år innan jag läste kemi så var det inga problem alls. Vissa saker kom jag inte ihåg men det var alltid någon som kunde förklara lite kort. Så oroa dig inte över att du behöver förbereda dig kunskapsmässigt inför programmet. Njut av jullov och tagga inför en rolig terminsstart istället :).
Eli

09 dec 2015, 13:49

Du behöver inte läsa något alls, du kommer att klara av det galant. Njut så mycket du kan av all din ledighet. Du kan läsa något i förväg endast om du är extremt intresserad av ämnet
whodis
Läkare

09 dec 2015, 21:52

Hej, läser just nu termin 1 på läkarprogrammet. Kom helt oförberedd till kursstarten och har trots det än så länge klarat mig galant (4 år sedan gymnasiet). :glad: Skulle helt klart passa på att njuta av lovet och samla krafter då starten kan kännas överväldigande. Vill du trots allt vara en av dem som har någorlunda koll på grunderna inom kemi så bör du antingen vara nyexaminerad från gymnasiet eller repetera kemi under jullovet :ja:
Termin 1