Forum • Visa tråd - Tips innan läkarprogrammet...

Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Tips innan läkarprogrammet...

Repetition av gymnasiets naturvetenskap, inhämtande av andra nyttiga kunskaper, et cetera.

01 maj 2013, 17:16

Hejsan!

Börjar förhoppningsvis läkarprogrammet till hösten/våren. Jag har kikat lite på KIs hemsida där det stod vad man bör läsa på extra innan man börjar på universitetet. Det var mest saker från kemi B, men även från kemi A, fysiken och lite från matten. Har även hört folk säga att bra böcker att läsa innan man börjar är Biochemistry av Ferrier, The Cell av Cooper och en anatomiatlas...

Jag kommer inte alls ihåg speciellt mycket från vare sig kemin, fysiken eller matten. Vad rekommenderar ni mig att läsa innan studiestarten? Har ni andra bra tips?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få :)
stickelistina
Blivande läkarstudent

01 maj 2013, 23:30

Jag vet inte hur är det på andra lärosäte,
Men här i Linköping börjar vi med cellen, reproduktion system, proteiner, kolhydrater, fetter etc.
Tills nu fick jag inte nytta av fysik a och b men när det gäller kemi, då skulle vara bra att känna till olika bindningar, reaktions jämvikt etc.
Jag skulle rekommendera att du läser Kemi B boken samt Biologi B.
Fokusera mycket på organs funktion och anatomy.
Lycka till :)
Juste förresten, jag går termin 1 i linköping :)
Mustafa Al-Attar
Användarvisningsbild
Mustafa Al-Attar
Läkarstudent
Linköping