Repetition av gymnasiekunskaper inför studiestarten?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
chocolatecake
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 apr 2008, 20:06

Repetition av gymnasiekunskaper inför studiestarten?

Inlägg av chocolatecake »

Hej,

tänkte repetera en del i sommar inför ev kursstart på läkarlinjen i höst. Någon som kan rekommendera bra litteratur? Har inte kvar ngr gamla gymnasieböcker.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Litteratur för repetition inför studiestarten?

Inlägg av Nils »

Hej!

Det viktigaste att repetera är gymnasiekemin. Jag skulle rekommendera (Komvux-)böckerna för Kemi A och B, de brukar finnas att köpa hos bokhandlare med utbildningsavdelningar och bör gå att köpa för mindre än 500 kr/st.

Vill man repetera även biologin så är det kursboken för Biologi B som gäller. Jag vill dock inte påstå att det behövs, jag har inte haft någon egentlig nytta av det förutom att jag kände igen en del av organellerna när vi började läsa cellbiologi. Det går antagligen lika bra att inhämta de kunskaperna via Wikipedia...
chocolatecake
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 apr 2008, 20:06

Re: Litteratur för repetition inför studiestarten?

Inlägg av chocolatecake »

tack för svar!
idolin
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 okt 2008, 13:37

Kemiplugg - vad ska jag läsa?

Inlägg av idolin »

Har kommit in på läkarutbildningen på KI, fått anstånd och ska börja till hösten. Tänkte försöka läsa på lite gymnasiekemi innan dess. Har varit på bibblan och lånat böckerna Kemi A och Kemi B men blir lite osäker på vad jag egentligen ska plugga på. Någon som kan ge mig tips? I Kemi B-boken finns avsnitt om celler och kolhydrater/proteiner/fetter vilket jag förstår är bra att läsa på, men finns det något annat som ni kan rekommendera att man pluggar in?
abc123
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 jan 2009, 22:49

Re: Kemiplugg - vad ska jag läsa?

Inlägg av abc123 »

En sak som är bra att plugga på är syra-bas, buffertar, oxidation och reduktion. Att läsa organisk kemi är inte riktigt lika viktigt.
idolin
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 okt 2008, 13:37

Re: Kemiplugg - vad ska jag läsa?

Inlägg av idolin »

Tack för hjälp abc123!
Richard_Uppsala
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 maj 2011, 02:22

Kemirepetition

Inlägg av Richard_Uppsala »

Hej alla!

Är Kemi A och B av Natur och Kultur, 1994, för gamla för att använda som repetition inför T1? Tänkte det kunde vara bra att repetera grunderna lite...
T1

Re: Kemirepetition

Inlägg av T1 »

Kemi B och Biologi B är bra att repetera. Koncentrera dig på Cellen (organeller, celldelning), replikation, transkription, proteinsyntes och Metabolismen (kolhydrat-, lipid- och proteinmetabolismen) samt från Ke B (kolhydrater, lipider, nukleotider, aminosyror). Gener, Citronsyracykeln och andningskedjan om du hinner.

Det funkar nog med lite äldre böcker. Jag skulle dock föredra nyare. Man kan låna på biblan annars eller läsa på nätet, t.ex.
http://ehinger.nu/undervisning/index.php/kurser.html
http://www4.liber.se/gymnasiekemib/

En annan lättläst bok på svenska ifall du vill få lite inblick Cellbiologi av Charlotte Erlanson-Albertsson.
Richard_Uppsala
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 maj 2011, 02:22

Re: Kemirepetition

Inlägg av Richard_Uppsala »

Tack för tipset! Får gå förbi biblioteket imorgon och se vad dom har inne!
/Richard
WannabeMD

Re: Kemirepetition

Inlägg av WannabeMD »

Så du räknar kallt med att komma in Richard :-)
Har själv sökt Uppsala till hösten och går med mild ångest inför torsdagens antagningsbesked.
Skriv svar