Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Vad ska jag skicka?

Requirements, application, admission, et cetera.

29 dec 2012, 14:06

Skulle gissa att det räcker med en kopia av det dokumentet men för säkerhets skull bör du ändå fråga den svenska myndigheten direkt, gällande om de vill ha fler papper.
Per

29 dec 2012, 14:54

Okej, tack för hjälpen per :glad:

Sista 2 frågor snälla du :vitflagg: :

1.Behöver jag göra HP om jag har en utlandsk betyg ?Eller räcker det med betyget om den är tillräckligt hög?

2.Om jag vill godkänna mig i en svensk prov för att få grundnivå i svenska till läkarprogrammet behöver jag få MVG för att behålla 22,5?

Förlåt för alla frågor :visslar:
Hickmat
Blivande läkarstudent

29 dec 2012, 15:36

1. Med ett tillräckligt bra betyg behövs inte HP;
HP används bara när det är flera med samma betyg, för att avgöra vem som blir antagen och vem som blir reserv, och har du bättre betyg än dem så behövs inte längre HP.
(HP ger också tillgång till en egen antagningskvot men ifall man kommer upp i 22,50 utan kompletteringar så behöver man inte HP.)

2. Ifall du får svenska-behörigheten via komvux-kurser så skulle det påverka betygen. Du kan kanske intyga svenska-kunskaperna på annat sätt, t.ex. genom att klara TISUS-provet (men för säkerhets skull bör du dubbelkolla detta), och då skulle ditt genomsnitt inte påverkas.
Per

29 dec 2012, 15:49

Tack för allt Per, du har varit väldigt hjälpful! :tummeupp:

Om någon vet om man kan använda TISUS för att bevissa att man har grundnivå till programmet och om den påverkar genomsnittet, snälla seg till! :glad:
Hickmat
Blivande läkarstudent