Vad ska jag skicka?

Requirements, application, admission, et cetera.
Per

Re: Vad ska jag skicka?

Inlägg av Per »

Skulle gissa att det räcker med en kopia av det dokumentet men för säkerhets skull bör du ändå fråga den svenska myndigheten direkt, gällande om de vill ha fler papper.
Hickmat
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 dec 2012, 19:57

Re: Vad ska jag skicka?

Inlägg av Hickmat »

Okej, tack för hjälpen per :glad:

Sista 2 frågor snälla du :vitflagg: :

1.Behöver jag göra HP om jag har en utlandsk betyg ?Eller räcker det med betyget om den är tillräckligt hög?

2.Om jag vill godkänna mig i en svensk prov för att få grundnivå i svenska till läkarprogrammet behöver jag få MVG för att behålla 22,5?

Förlåt för alla frågor :visslar:
Per

Re: Vad ska jag skicka?

Inlägg av Per »

1. Med ett tillräckligt bra betyg behövs inte HP;
HP används bara när det är flera med samma betyg, för att avgöra vem som blir antagen och vem som blir reserv, och har du bättre betyg än dem så behövs inte längre HP.
(HP ger också tillgång till en egen antagningskvot men ifall man kommer upp i 22,50 utan kompletteringar så behöver man inte HP.)

2. Ifall du får svenska-behörigheten via komvux-kurser så skulle det påverka betygen. Du kan kanske intyga svenska-kunskaperna på annat sätt, t.ex. genom att klara TISUS-provet (men för säkerhets skull bör du dubbelkolla detta), och då skulle ditt genomsnitt inte påverkas.
Hickmat
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 dec 2012, 19:57

Re: Vad ska jag skicka?

Inlägg av Hickmat »

Tack för allt Per, du har varit väldigt hjälpful! :tummeupp:

Om någon vet om man kan använda TISUS för att bevissa att man har grundnivå till programmet och om den påverkar genomsnittet, snälla seg till! :glad:
Mohammed

Vad ska jag skicka?

Inlägg av Mohammed »

Hej Hickmat!

Mitt namn är Mohammed och jag har också drömmar om att bli läkare någon gång i framtiden. Först vill jag förstås bli läkarstudent, som så många andra som registrerat sig på den här webbplatsen.

Jag går just nu sista året på ett treårigt gymnasieprogram (i Irak) där jag hoppas på att gå ut med tillräckligt bra betyg får att försöka mig på att bli läkare i Sverige.

[raderat]

Jag vet att det är svårt att komma in i svenska skolor och bli läkare den vägen, men vad jag hört är Sveriges standard när det kommer till läkare nästintill omatchad.

Det vill säga - jag har hört att det inte finns bättre läkarutbildning någon annanstans än i Sverige. Det här stämmer, förmodar jag?

Min svenska har blivit rätt bra då jag också bott i Sverige i ungefär 8 år, trots att jag nyligen flyttat tillbaka till mitt hemland för att komplettera mina studier.

Blev du läkare till slut? Har du några tips för mig som kommer från Irak?

Några likheter i processen, några saker att tänka på med tanke på undervisningen i de olika språken?
Senast redigerad av Nils den 10 jan 2021, 14:59, redigerad totalt 2 gång.
Anledning: inlägget misstänks vara spam för marknadsföring av länkad sajt/produkt utan koppling till läkarstudier - berörd del togs bort
Hickmat
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 dec 2012, 19:57

Vad ska jag skicka?

Inlägg av Hickmat »

Hej Mohammed!

Jag kom in till slut, läser 5e året i Lund :)
Mitt största tips skulle nog vara att göra så bra av dig som möjligt på dina nationella prov sista året. Har man ett högt meritvärde sedan början blir det mycket lättare att ta sig in, man behöver t.o.m kanske inte högsta betygen när man kompletterar med de ämnen som saknas (vilket var fallet för mig, var ganska skönt).

Tycker det gått hyfsat överlag, svårare i början men man kommer in i det. Tips är att redan nu jobba på språket så sparar man en massa tid. Jag pluggade på egen hand svenskan när jag gick gymnasiet utomlands och kunde gå svenska som andra språk 3 direkt när jag återvände till Sverige. Hade inte varit möjligt om jag inte hade läst på egen hand, tittat på svenska nyheter, lyssnat på svensk radio m.m.
Jon-Tore

Vad ska jag skicka?

Inlägg av Jon-Tore »

Hei Hickmat!

Jeg havnet tilfeldigvis i dette innlegget da min kone er fra Libanon og også hadde spørsmål om videregående karakterer fra utlandet. Denne tråden hjalp virkelig, takk!

[raderat]

Hilsener, JT
Senast redigerad av Nils den 10 jan 2021, 14:59, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: inlägget misstänks vara spam för marknadsföring av länkad sajt/produkt utan koppling till läkarstudier - berörd del togs bort
Skriv svar