Hur funkar det med inlärning?

Besvara


Den här frågan är till för att förebygga automatiska registreringar.
Smilies
:glad: :ja: :ler: :skrattar: :cool: :tummeupp: :ledsen: :nej: :olycklig: :velig: :oj: :vitflagg: :neutral: :huh: :nja: :perplex: :tokig: :sliten: :blinkar: :tunga: :lurig: :visslar: :ful-ler: :himlar: :blundar: :glor: :doh: :arg: :bitter: :tummener: :oskyldig: :ond: :betagen: :konfys: :sover: :smart: :ninja: :skam: :rodnar: :pinsamt: :skraj: :w00t: :strålande: :tummarupp: :party: :telefon: :kyss: :tur: :censur:

BBCode är
[img] är AV
[flash] är AV
[url] är
Smilies är

Trådhistorik
   

Expandera Trådhistorik: Hur funkar det med inlärning?

Hur funkar det med inlärning?

av Johannes » 27 aug 2018, 17:31

Man kan säga att de första terminerna är det väldigt lite sådana typer av frågor på tentorna. Under de kliniska terminerna så går undervisningen ut på att besvara den typen av frågor som du ställer, tex: "Blablabla kommer in på akuten med dessa provsvaren och dessa symptomen. Torlig diagnos? Hur behandlar du detta?"

Det lär man sig genom att gå på kliniken, vara med på case, läsa på internet och till viss del genom att läsa i böcker också.

I böckerna står det oftast hur man behandlar vissa typer av syndrom. Det är ganska sällan baserat på symptom, dvs rubrikerna är sällan "Blodig upphostning (hemoptys)". Även om det finns undantag, boken Symptom, Diagnos, Terapi är uppbyggd så. Sen är behandlingar ofta regionala och man följer lokala PM. Så det svåra är ofta att ta reda på rätt diagnos, sen kan man läsa innantill hur man behandlar, lite beroende på vilken diagnos det är.

Hur funkar det med inlärning?

av hasselblad » 27 aug 2018, 16:21

Det gäller under utbildningen att skapa sig en förståelse för hur kroppen fungerar i både friskt och sjukt tillstånd. Den förståelsen är djupare än att man pluggar in alla möjliga symtom var för sig, även om man gör det också, ex. genom case. Men om en situation inte är absolut urakut så finns det möjlighet att samla in mer information, inklusive labsvar, och därmed få lättare att bilda sig en uppfattning om vad en patient kan lida av. För hemoptys (hosta med blod) kanske man vill utesluta lungtrauma, pneumoni eller tuberkulos.

Hur funkar det med inlärning?

av Gäst » 19 jul 2018, 13:11

Hej!

Jag funderar på hur informationen i böcker är upplagd?
Det jag menar då är Tex i en biologibok från gymnasiet så läser du om citronsyracykeln och dess delar samt funktion och får ett prov om det och skriver vad du läst.

Men hur funkar det på tentor om en fråga Tex skulle säga " Vad gör du om Birger kommer in till akuten för att han hostar blod?"

Hur lär man sig vad man skulle tänkas göra vid ett sådant tillfälle? Står det i böckerna uppriktigt att "om någon hostar blod bör blablabal göras"
Eller hur lär man sig vad man ska göra vid olika tillfällen om det inte står uppriktigt i boken?

Biologi böcker är ju ren information om saker och ting, men en biologi bok säger du ju inte vad du ska göra vid diverse symptom tex, men gör böckerna det i läkarprogrammet?

Upp